Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme. 

§ 96

 

Zastupitelstvo obce vydá jednací řád, v němž stanoví podrobnosti o jednání zastupitelstva obce.

Komentované ustanovení zakládá pravomoc zastupitelstva obce vydat jednací řád.

Jednací řád zastupitelstva obec je vnitřním předpisem, který upravuje průběh zasedání zastupitelstva obce a související záležitosti. Podle textace komentovaného ustanovení je vydání jednacího řádu povinností zastupitelstva, zákon nicméně nestanoví žádnou sankci v případě jeho nevydání.

Zastupitelstvo jako kolektivní orgán může jednací řád vydat pouze přijetím usnesení nadpoloviční většinou všech svých členů na řádně svolaném veřejném zasedání. Platnost a účinnost takového usnesení není nijak omezena, vydaný jednací řád tedy zavazuje zastupitelstvo napříč volebními obdobími, dokud není změněn (zrušen bez náhrady by vzhledem k výše uvedenému být neměl).

Zákon o obcích komplexně neupravuje obsah jednacího řádu. § 16 odst. 2 písm. c) a § 36 odst. 1 zákona o obcíchpředpokládá, že jednací řád stanoví podmínky pro vyjadřování stanovisek občanů (a vlastníků nemovitých věcí na území obce), kteří dosáhli věku 18 let, a čestných občanů k projednávaným věcem. I v případě, že jednací řád žádné podmínky nestanoví, předmětným osobám přesto musí být umožněno stanoviska vyjadřovat, protože toto právo vyplývá přímo ze zákona.

Podle § 92a zákona o obcích může jednací řád zastupitelstva předem stanovit, že se zastupitelé mohou účastnit zasedání zastupitelstva obce distančním způsobem s využitím technického zařízení pro přenos obrazu a zvuku, a stanovit pravidla takové účasti (obdobné platí i pro účast veřejnosti). Pokud jednací řád nic takového nestanoví, platí, že distanční účast zastupitelů (ani veřejnosti) není možná.

Jednací řád obvykle upravuje pravidla pro svolání zasedání zastupitelstva, pro předkládání návrhů k zařazení na program připravovaného zasedání i v průběhu zasedání, pro vystupování zastupitelů i dalších osob (občané obce a vlastníci nemovitých věcí na jejím území, zaměstnanci obce, třetí osoby) v rozpravě, pro hlasování (standardně je hlasování veřejné, lze však z iniciativy zastupitelstva hlasovat i tajně) nebo pro vyhotovení oficiálních výstupů (zápis a námitky proti němu, přehled usnesení, zvukový či audiovizuální záznam) ze zasedání.

Součástí jednacího řádu zastupitelstva může být též jednací řád jeho výborů ve smyslu § 117-121 zákona o obcích, neboť výbory jsou poradními a iniciativními orgány zastupitelstva a jsou mu odpovědné za výkon své činnosti, a pravidla pro ustanovení ad hoc orgánů činných v průběhu zasedání (návrhový výbor, volební výbor).

Žádné ustanovení jednacího řádu nesmí být v rozporu se zákonnou úpravou – jako nepřípustná by bylo nutné hodnotit např. ustanovení jednacího řádu, která bez legitimního důvodu zvýhodňují určitou skupinu zastupitelů vůči jiné, která popírají práva občanů obce a vlastníků nemovitých obcí na jejím území stanovená § 16 zákona o obcích nebo která zakazují veřejnosti pořizování zvukového či obrazového záznamu ze zasedání. Taková ustanovení by byla důvodem pro uplatnění dozorové pravomoci Ministerstva vnitra podle § 124 zákona o obcích (jednací řád je vydáván v samostatné působnosti obce).

Od úpravy rozporné se zákonem je nutné odlišit situace, kdy jednací řád stanoví určité povinnosti v souvislosti se zasedáním zastupitelstva jeho členům (viz. § 83 odst. 1 zákona o obcích, podle něhož je člen zastupitelstva mj. povinen plnit úkoly, které mu zastupitelstvo uloží), jiným orgánům nebo zaměstnancům obce. Taková praxe je obecně možná a běžná, avšak jak vyslovil Nejvyšší správní soud ČR v rozsudku z 26. 5. 2010, č. j. 8 Ao 1/2007-94, porušení povinných stanovených jednacím řádem nad rámec zákona (v projednávaném případě dodat zastupitelům materiály pro zasedání nejpozději 7 dnů předem) samo o sobě nezpůsobuje nezákonnost zasedání a přijatých rozhodnutí.

Na základě zkušeností z mnoha obcí lze doporučit včlenit do jednacího řádu pořádková opatření předsedajícího pro případ, že kdokoliv z řad zúčastněné veřejnosti, ale i ze zastupitelů narušuje průběh zasedání zastupitelstva. Standardními pořádkovými opatřeními jsou napomenutí nebo odebrání slova, v případě opakovaného a intenzivního narušování pořádku však nelze vyloučit ani vykázání z jednacího sálu.


 

 

SMS ČR Vzdělávání
Vzdělávací kurzy
pro obce a školy
Na začátek stránky

Tyto webové stránky používají ke svému fungování soubory cookies.
Kliknutím na tlačítko "Povolit všechny cookies" nám umožníte použití cookies pro analytické a marketingové účely. Pokud chcete přijmout používání pouze nezbytně nutných cookies, klikněte na tlačítko "Odmítnout volitelné cookies". Kliknutím na odkaz "Podrobné nastavení" máte možnost si cookies nastavit podle sebe a případně vybrat souhlas k těm typům cookies, které nejsou nezbytné pro fungování webu.

Podrobné nastavení