Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme.
§ 92a
(1) Stanoví-li tak předem jednací řád zastupitelstva obce, může se člen zastupitelstva obce účastnit jednání zastupitelstva obce též distančním způsobem s využitím technického zařízení pro přenos obrazu a zvuku, pokud umožňuje uplatňovat zákonná práva spojená s účastí na jednání. Jednací řád stanoví pravidla účasti na jednání zastupitelstva obce distančním způsobem. Člen zastupitelstva obce má vždy právo účastnit se jednání zastupitelstva obce osobně v místě, v němž se zasedání zastupitelstva obce koná.
(2) Ustanovení odstavce 1 se použije obdobně i pro účast veřejnosti na jednání zastupitelstva obce.
(3) O možnosti účastnit se jednání zastupitelstva obce distančním způsobem a o podmínkách, za nichž je tato účast možná, informuje obecní úřad v informaci podle § 93 odst. 1 nebo 2.
Komentované ustanovení upravuje možnost distanční účasti zastupitelů a veřejnosti na jednání zastupitelstva.
Zastupitelstvo obce je kolektivním orgánem, který nemůže přijmout žádné rozhodnutí (usnesení) jinak než na svém řádně svolaném zasedání. Podle § 92 odst. 3 zákona o obcích je zastupitelstvo schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů. Vedle obvyklé fyzické přítomnosti v místě jednání pak komentované ustanovení umožňuje též účast distanční s využití audiovizuální techniky.
Do zákona o obcích bylo komentovaného ustanovení vloženo novelizačním zákonem č. 418/2023 Sb. s účinností od 1. 1. 2024. V rámci debat vyvolaných v počátku období pandemie onemocnění Covid 19, kdy bylo v zájmu veřejného zdraví doporučeno omezit osobní kontakty, se do té doby možnost distanční účasti dovozovala výkladem, což nebylo optimální z hlediska právní jistoty členů zastupitelstva, úředníků obcí ani občanů.
Věta první odstavce 1 komentovaného ustanovení nyní výslovně stanoví, že distanční účast zastupitele na zasedání zastupitelstva obce je možná pouze pokud jí upravuje jednací řád zastupitelstva obce. Teprve úprava v jednacím řádu může založit zastupiteli možnost distanční účasti. Pokud jednací řád tuto možnost nestanoví, nelze žádosti zastupitele o distanční účast na zasedání vyhovět bez ohledu na to, z jakých důvodů o ní žádá.
Zákon nepředepisuje obcím konkrétní technické řešení pro zajištění distanční účasti, musí však vždy umožňovat osobní účast zastupitele v reálném čase zasedání a uplatňování jeho práv, především práv předkládat návrhy k projednání, hlasovat o všech předložených návrzích, přihlásit se do rozpravy a vystoupit v ní. Zároveň je nutné, aby bylo možné zastupitele v případě pochybností řádně identifikovat v zájmu naplnění § 69 odst. 1 zákona o obcích, podle nějž člen zastupitelstva obce vykonává mandát osobně.
Za přípustné lze považovat i využití technického zařízení umožňujícího přenos zvuku (bez přenosu obrazu), pokud vše uvedené umožňuje.[1] Nepřípustné je naopak hlasování per rollam (mimo osobní, ať už prezenční nebo distanční, přítomnost na zasedání) nebo využití takového technického řešení, které umožní zastupiteli pouhou pasivní účast bez možnosti uplatňovat jeho práv.
Jednací řád může vedle technických pravidel stanovit též další pravidla pro distanční účast, typicky okruh situací, kdy se zastupitel může zasedání zúčastnit distančně (každý zastupitel bez omezení vs. pouze zastupitelé v karanténě a izolaci, zastupitelé v pracovní neschopnosti, zastupitelé nacházející se v zahraničí, zastupitelé, kteří jsou zároveň členy Parlamentu ČR nebo všichni zastupitelé pouze v době trvání krizového stavu apod.), lhůtu pro nahlášení zájmu o distanční účast obecnímu úřadu před konáním zasedání apod. Stanovená pravidla však nesmí být diskriminační (např. umožňující distanční účast pouze zastupitelům určitého věku či zvoleným za určité volební strany).
Podle odstavce 2 komentovaného ustanovení pak obdobně jako účast zastupitelů může jednací řád upravit i distanční účast veřejnosti. Není přitom vyloučeno, aby byla účast veřejnosti upravena odlišně než účast zastupitelů nebo aby upravena pouze účast zastupitelů (např. s ohledem na specifické technické řešení vyžadující přístup do interního systému, kterým cizí osoby nedisponují). Rovněž veřejnosti však v případě, že je její distanční účast umožněna, musí být umožněno též uplatňování práv podle § 16 a 17 zákona o obcích (tím není dotčena možnost jednostranného vysílání zasedání zastupitelstva veřejně na webu, které však není předmětem úpravy komentovaného ustanovení).
Informace o možnosti distanční účast na zasedání (jak zastupitelů, tak veřejnosti) a podmínkách jejího využití se podle odstavce 3 komentovaného uvedou jako součást informace o čase a místě konání zastupitelstva podle § 93 odst. 1 a 2 zákona o obcích. Pokud na úřední desce informace o možnosti distanční účasti na zasedání absentuje, nelze to nicméně považovat za důvod k znemožnění takové účasti upravené jednacím řádem (jde pouze o informaci o úpravě stanovené jednacím řádem).
Informace musí být zveřejněna na úřední desce obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním. Je tedy zřejmé, že již při přípravě zasedání musí jednací řád distanční účast upravovat, a není možné distanční připojení umožnit ihned v rámci příslušného zasedání poté, co je příslušná změna jednacího řádu schválena (viz. také věta první odstavce 1 komentovaného ustanovení, která vyžaduje, aby jednací řád stanovil tuto možnost předem).
Věta poslední odstavce 1 komentovaného ustanovení vylučuje konání zasedání zastupitelstva obce čistě distančním způsobem. Vždy musí být připravena místnost, v níž se zasedání zastupitelstva koná, a kde se ho mohou účastnit zastupitelé i veřejnosti. Ačkoliv nelze vyloučit krajní případ, kdy při volné úpravě podmínek pro distanční účast budou všichni zastupitelé na zasedání přítomni distančně, i tehdy je třeba v místě konání zastupitelstva umožnit účast a uplatňování zákonných práv veřejnosti.
[1] Důvodová zpráva k návrhu novelizačního zákona (sněmovní tisk č. 499 8. volebního období PSP ČR, dostupné online na: https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=230566) sice požaduje takové technické prostředky, které umožní přenos obrazu i zvuku, avšak pro takový nedůvodně restriktivní výklad neuvádí žádnou argumentaci.