Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme. 

§ 91

(1) Ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva obce svolává dosavadní starosta po uplynutí lhůty pro podání návrhu soudu na neplatnost voleb nebo neplatnost hlasování tak, aby se konalo do 15 dnů ode dne uplynutí této lhůty, a jestliže byl návrh na neplatnost voleb nebo na neplatnost hlasování podán, do 15 dnů ode dne právní moci rozhodnutí soudu o posledním z podaných návrhů, pokud žádnému z podaných návrhů nebylo vyhověno. Ustavujícímu zasedání předsedá zpravidla dosavadní starosta, případně nejstarší člen zastupitelstva obce do doby, než je zvolen starosta nebo místostarosta. Na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce se volí starosta, místostarosta a další členové rady obce.

(2) Jestliže se ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva obce nekonalo ve lhůtě podle odstavce 1, svolá je po uplynutí této lhůty Ministerstvo vnitra, ledaže soud vyhověl návrhu na neplatnost voleb nebo na neplatnost hlasování. Informaci o svolání ustavujícího zasedání zastupitelstva obce zveřejní Ministerstvo vnitra v rozsahu stanoveném v § 93 po dobu v tomto ustanovení stanovenou na své úřední desce.

Komentované ustanovení upravuje svolání a některé aspekty průběhu ustavujícího zasedání zastupitelstva obce.

Podle § 55 odst. 1 zákona o volbách do zastupitelstev obcí (dále jen „volební zákon“) vzniká mandát zastupitele obce zvolením, k němuž dojde okamžikem ukončení hlasování. Ve dvoudenních volbách dochází k ukončení hlasování voleb obvykle v 14:00 druhého dne voleb, v jednodenních volbách (tímto způsobem se konají dodatečné volby, opakované volby, opakované hlasování a nové volby) pak obvykle v 22:00 volebního dne – v obou případech lze hlasování prodloužit nejdéle o jednu hodinu.

Zastupitelstvo je kolektivním orgánem, který může rozhodovat (usnášet se) pouze na svém řádně svolaném zasedání. Prvním zasedáním nově zvoleného zastupitelstva je pak ustavující zasedání ve smyslu komentovaného ustanovení. Nejpozději do ustavujícího zasedání má podle § 53 volebního zákona registrační úřad (od 1. 1. 2026 bude registračním úřadem pro volby do zastupitelstev obcí vždy pověřený obecní úřad, do jehož správního obvodu obec patří) vydat zvoleným zastupitelů osvědčení o zvolení.

Řádné svolání ustavujícího zasedání zastupitelstva

Podle odstavce 1 komentovaného ustanovení je svolání ustavujícího zasedání zastupitelstva povinností dosavadního starosty, který podle § 107 zákona o obcích vykonává nadále pravomoci starosty (ačkoliv mu zanikl mandát zastupitele) v období ode dne voleb do zastupitelstva obce do zvolení nového starosty nebo místostarosty, a jde-li o obec, v níž je volena rada obce, až do zvolení nové rady.

Z § 107 zákona o obcích též vyplývá, že nevykonává-li z jakéhokoliv důvodu dosavadní starosta své pravomoci, svolává ustavující zasedání zastupitelstva dosavadní místostarosta, a je-li dosavadních místostarostů více, svolává ustavující zasedání ten, kterého přede dnem voleb pověřilo zastupitelstvo obce zastupováním starosty, jinak ten, kterého pověřil dosavadní starosta. Pokud ke dni voleb vykonává pravomoci starosty zastupitel pověřený podle § 103 odst. 6 zákona o obcích, je za svolání ustavujícího zasedání zastupitelstva odpovědný tento pověřený zastupitel.

Ustavující zasedání zastupitelstva svolává podle § 98 odst. 2 zákona o obcích též správce obce, pokud v obci před volbami působil. Dnem ustavujícího zasedání zastupitelstva, na němž správce podá zprávu o výkonu své funkce a o stavu hospodaření a majetku obce, činnost správce končí.

Lhůta pro svolání ustavujícího zasedání zastupitelstva se odvíjí od skutečnosti, zda byl k soudu podán návrh neplatnost voleb nebo neplatnost hlasování v obci. Návrh může být podán nejpozději do 10 dnů po vyhlášení výsledků voleb do zastupitelstev obcí Státní volební komisí, přičemž v souladu s § 67 odst. 3 volebního zákona musí být návrh k místně příslušnému krajskému soudu podán nejpozději do 16 hodin posledního dne lhůty. § 90 odst. 3 soudního řádu správního stanoví soudu pro rozhodnutí o návrhu pořádkovou lhůtu 20 dnů.

V případě, že výsledek voleb v obci nebyl u soudu napaden žádným návrhem, svolává se ustavující zasedání zastupitelstva tak, aby se konalo do 15 dnů ode dne uplynutí lhůty pro podání návrhů. V případě, že výsledek voleb u soudu napaden byl, svolává se ustavující zasedání zastupitelstva tak, aby se konalo do 15 dnů ode dne nabytí právní moci usnesení, kterým soud nevyhověl poslednímu z podaných návrhů.

Vzhledem k tomu, že se starosta v praxi nedozví o podání návrhu k soudu okamžitě, musí si informace o existenci či neexistenci takového návrhu po konci lhůty na jeho podání ověřit přímo na soudu. Jedná se přitom o informaci potřebnou pro výkon působnosti obce ve smyslu § 13 odst. 2 zákona o obcích, kterou soud obci musí bezplatně poskytnout.

Je vhodné zdůraznit, že komentované ustanovení předepisuje svolání ustavujícího zasedání zastupitelstva tak, aby se konalo (nikoliv aby teprve bylo svoláno) do 15 dnů ode dne uplynutí lhůty/ode dne nabytí právní moci usnesení soudu. Zároveň je nutné stejně u jakéhokoliv jiného zasedání zastupitelstva dodržet § 93 odst. 1 zákona o obcích a vyvěsit informaci o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání na úřední desce obecního úřadu alespoň 7 dní před samotným zasedáním.

Pokud soud shledá návrh na neplatnost hlasování nebo návrh na neplatnost voleb oprávněným, ke zvolení zastupitelstva podle § 54 odst. 1 písm. a) volebního zákona vůbec nedojde, nemůže se tím pádem konat jeho ustavující zasedání, ministr vnitra v obci vyhlásí opakované volby nebo opakované hlasování a ve výkonu svých pravomocí nadále pokračují dosavadní starosta a místostarosta i dosavadní rada obce.

Svolání ustavujícího zasedání zastupitelstva Ministerstvem vnitra

Pro případ pasivity dosavadního starosty či dalších osob zodpovědných za včasné svolání ustavujícího zasedání zastupitelstva (viz. výše) stanoví odstavec 2 komentovaného ustanovení pojistku v podobě možnosti svolání ustavujícího zasedání Ministerstvem vnitra, které předejde dlouhodobé paralýze zastupitelstva obce (a natahování období výkonu pravomocí dosavadním starostou a radou) v době po volbách.

O skutečnosti, že v obci nebylo v zákonné lhůtě svoláno ustavující zasedání zastupitelstva, se Ministerstvo vnitra může dozvědět z libovolného zdroje, např. z podnětu zvoleného zastupitele či občana, z podnětu krajského úřadu nebo z vlastní kontrolní činnosti.

Textace odstavce 2 komentovaného ustanovení ukládá Ministerstvu vždy svolat ustavující zasedání zastupitelstva, pokud se nesejde v zákonné lhůtě. S ohledem na čl. 101 odst. 4 Ústavy ČR, podle nějž může stát zasahovat do činnosti obcí, jen vyžaduje-li to ochrana zákona (a jen způsobem stanoveným zákonem) by ke svolání ustavujícího zasedání Ministerstva mělo dojít pouze v případě úplné pasivity osoby zodpovědné za jeho svolání, případě v případě zjevné obstrukce (např. svolání ustavujícího zasedání na termín několik měsíců po uplynutí zákonné lhůty), nikoliv však v případě svolání ustavujícího zasedání na termín v řádu dnů či jednotek týdnů po uplynutí zákonné lhůty.

Rovněž Ministerstvo při svolávání ustavujícího zastupitelstva zasedání musí informovat o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce alespoň 7 dní před jeho konáním, a to na své úřední desce. V zájmu transparentnosti takto svolaného ustavujícího zasedání zastupitelstva by Ministerstvo mělo zároveň zajistit v místě informování občanů obce o konání zasedání, a to jak zajištěním vyvěšení informace také na úřední desce obce, tak jinými způsoby v místě obvyklými (zveřejnění na obecních vývěskách, vyhlášení místním rozhlasem).

Průběh ustavujícího zasedání zastupitelstva

Ačkoliv to žádný právní předpis nestanoví, ustavující zasedání zastupitelstva má obvykle slavnostnější charakter, podle zvyklostí může být např. zahájeno státní hymnou apod.

Podle věty druhé odstavce 1 komentovaného ustanovení předsedá ustavujícímu zasedání zastupitelstva zpravidla dosavadní starosta, případně nejstarší člen zastupitelstva obce do doby, než je zvolen starosta nebo místostarosta. Z textace předmětné věty vyplývá, že se od ní lze odchýlit, ať už v jednacím řádu nebo ad hoc usnesením zastupitelstva. Dosavadní starosta může v rámci svého výkonu pravomoci podle § 107 zákona o obcích předsedat zasedání zastupitelstva i v případě, že ve volbách nebyl zvolen zastupitelem. Po zvolení starosty nebo místostarosty se pak obvykle předsednické role ujímá tento nově zvolený funkcionář.

Pro přítomné zastupitele bude z logiky věci ustavující zasedání prvním zasedáním zastupitelstva, jehož se po svém zvolení zúčastní, a tak na jeho začátku podle § 69 odst. 2 zákona o obcích skládají slib člena zastupitelstva obce (pronesením slova slibuji a stvrzením složení slibu svým podpisem).

Věta třetí odstavce 1 komentovaného ustanovení ukládá zařadit na program ustavujícího zasedání zastupitelstva volbu starosty, místostarosty a dalších členů rady obce. Na ustavujícím zasedání však ke zvolení těchto funkcionářů nemusí dojít – nedojde k němu v případě, že se pro žádného navrženého kandidáta do určité funkce nevysloví nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva obce (viz. § 87 zákona o obcích). Pokud nedojde ke zvolení starosty nebo místostarosty, případně ke zvolení rady obce, vykonávají i nadále své pravomoci dosavadní starosta a místostarosta i dosavadní rada obce a volba se opakuje na dalším zasedání.

Vzhledem k tomu, že podle § 117 odst. 2 zákona o obcích zastupitelstvo vždy zřizuje finanční a kontrolní výbor, měly by tyto výbory být vždy zřízeny na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce, neboť výbory zastupitelstva působící před volbami zanikly dnem voleb se zánikem mandátů všech členů tohoto zastupitelstva. I zde se nemusí najít shoda nadpoloviční většiny členů zastupitelstva na složení výborů a rovněž v tomto případě se volba opakuje na dalším zasedání.

Další složení programu ustavujícího zasedání zastupitelstva obce zákon ani nepřímo neupravuje, je tedy zcela na vůli zastupitelstva, jaké záležitosti v rámci něj projedná. Obvykle zastupitelstvo na ustavujícím zasedání ještě před zvolením konkrétních zastupitelů do funkcí určí funkce, pro které budou zastupitelé uvolnění, stanoví odměny neuvolněným zastupitelům (usnesení o určení odměn neuvolněným zastupitelům vždy pozbývá účinnosti ukončením funkčního období zastupitelstva, které jej schválilo), případně zřídí další výbory zastupitelstva a zvolí jejich členy.

 


 

 

SMS ČR Vzdělávání
Vzdělávací kurzy
pro obce a školy
Na začátek stránky

Tyto webové stránky používají ke svému fungování soubory cookies.
Kliknutím na tlačítko "Povolit všechny cookies" nám umožníte použití cookies pro analytické a marketingové účely. Pokud chcete přijmout používání pouze nezbytně nutných cookies, klikněte na tlačítko "Odmítnout volitelné cookies". Kliknutím na odkaz "Podrobné nastavení" máte možnost si cookies nastavit podle sebe a případně vybrat souhlas k těm typům cookies, které nejsou nezbytné pro fungování webu.

Podrobné nastavení