Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme.
§ 90
Poklesne-li počet členů zastupitelstva obce o více než polovinu, popřípadě pod 5 a zastupitelstvo obce nemůže být doplněno z náhradníků, oznámí obecní úřad neprodleně tuto skutečnost krajskému úřadu. V takovém případě nemůže zastupitelstvo obce rozhodovat o záležitostech podle § 84 odst. 2 a § 85, s výjimkou § 84 odst. 2 písm. k), m) až p), u) a v) a s výjimkou přijímání rozpočtových opatření a stanovení pravidel rozpočtového provizoria.
Komentované ustanovení upravuje postup při poklesu počtu členů zastupitelstva pod stanovenou úroveň.
Komentované ustanovení navazuje na § 58 odst. 1 písm. a) a b) zákona o volbách do zastupitelstev obcí – ten stanoví, že jestliže se sníží počet členů zastupitelstva o více než polovinu oproti počtu určenému podle zákona nebo pod hranici 5, a nejsou-li náhradníci, konají se nové volby. Počet členů zastupitelstva určuje podle § 68 zákona o obcích samo zastupitelstvo na budoucí volební období nejpozději do 85 dnů předem dnem voleb.
Pokles počtu členů zastupitelstva
K poklesu počtu členů zastupitelstva může dojít v případě, že mandát člena zastupitelstva v souladu s § 55 odst. 2 volebního zákona zanikne odmítnutím složení slibu nebo složením slibu s výhradou, rezignací nebo úmrtím člena zastupitelstva obce, nebo v souladu s § 55 odst. 3 volebního zákona vysloví zánik mandátu zastupitelstvo nebo ředitel krajského úřadu z důvodu pravomocného odsouzení člena zastupitelstva k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, ztráty volitelnosti nebo existence neslučitelnosti funkcí.
Při zániku mandátu v průběhu volebního období nastupuje podle § 56 volebního zákona za příslušného zastupitele náhradník z kandidátní listiny téže volební strany v pořadí podle výsledků voleb, a to dnem následujícím po dni, kdy došlo k zániku mandátu. Není-li náhradník, zůstane mandát uprázdněn do konce volebního období, a dochází k poklesu počtu zastupitelů pod standardní počet stanovený pro předmětné volební období. V žádném případě není možné, aby při absenci náhradníků z kandidátní listiny téže volební strany nastoupil na místo zastupitele náhradník z jiné volební strany nebo jakákoliv jiná osoba.
Pokud i po uprázdnění mandátu zasedá v zastupitelstvu větší než poloviční počet zastupitelů, a zároveň tento počet není nižší než 5, zastupitelstvo nadále pokračuje ve výkonu svých pravomocí. Jediným důsledkem je změna kvóra pro přijetí usnesení podle § 87 zákona o obcích, kdy je nutné vycházet z (nižšího) počtu aktuálně obsazených mandátů, nikoliv z počtu stanoveného pro volby do zastupitelstev obcí podle § 67 zákona o obcích. V obcích, kde bylo zvoleno pouze 5 členů zastupitelstva, se tedy postup podle komentovaného ustanovení aplikuje již při uprázdnění jednoho mandátu, naopak ve větších obcích může zastupitelstvo nadále vykonávat své plné pravomoci i po uprázdnění více mandátů.
Postup při poklesu počtu členů zastupitelstva pod zákonnou hranici
V případě poklesu počtu členů zastupitelstva pod polovinu nebo pod 5 ukládá komentované ustanovení obecnímu úřadu, aby neprodleně oznámil tuto skutečnost krajskému úřadu. Zároveň § 58 odst. 4 volebního zákona ukládá starostovi obce v případě, že nastane jakýkoliv důvod pro konání nových voleb do zastupitelstva obce (tj. včetně poklesu členů zastupitelstva pod zákonnou hranici) povinnost zaslat prostřednictvím krajského úřadu Ministerstvu vnitra návrh na vyhlášení nových voleb. Vzhledem k tomu, že starosta stojí v čele obecního úřadu, lze obě povinnosti splnit jedním podáním.
Nové volby se podle § 58 odst. 2 volebního zákona nekonají v posledních 6 měsících volebního období zastupitelstev obcí. V tomto případě až do řádných voleb, jinak do nových voleb, pokračuje ve své činnosti zastupitelstvo v omezeném počtu a s omezenými pravomocemi (viz. níže).
Výjimkou je situace, kdy mandát zanikne všem členů zastupitelstva obce a nenastoupí místo nich náhradníci. V takovém případě zastupitelstvo z logiky věci ve své činnosti nemůže dál pokračovat a Ministerstvo vnitra podle § 98 zákona o obcích jmenuje správce obce z řad svých zaměstnanců.
Podle našeho názoru nemůže s ohledem na to, že jde ze své podstaty o kolektivní orgán, zastupitelstvo ve své činnosti pokračovat ani v případě, že svůj mandát vykonává pouze jeden jediný zastupitel. Pokud je však tento zastupitel starostou, místostarostou nebo zastupitelem pověřeným výkonem pravomoci starosty, může až do zvolení nového starosty vykonávat pravomoci starosty.
Omezení pravomocí zastupitelstva
Po poklesu počtu členů zastupitelstva pod polovinu nebo pod 5 podle komentovaného ustanovení se zastupitelstvo schází stejně jako ve standardním režimu nejméně jedenkrát za tři měsíce na veřejných zasedáních.
Má však omezené pravomoci, když nemůže rozhodovat v některých záležitostech spadajících do jeho vyhrazené pravomoci. Nemůže například vydávat obecně závazné vyhlášky, rozhodovat o účasti obce v právnických osobách, plnit úkoly stanovené zvláštními zákony (tj. např. vydávat územněplánovací dokumentaci) nebo rozhodovat o žádných právních jednáních ve smyslu § 85 zákona o obcích. Konkrétně z vyhrazených pravomocí zastupitelstvo v režimu komentovaného ustanovení může pouze:
- přijímat rozpočtová pravidla a pravidla rozpočtového provizoria,
- určovat funkce, pro které budou členové zastupitelstva obce uvolněni,
- volit starostu, místostarosty a další členy rady obce a odvolávat je z funkce, stanovit počet členů rady obce,
- stanovit výši odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce,
- stanovit paušální částku náhrady výdělku ušlého v souvislosti s výkonem funkce podle 71 odst. 3 zákona o obcích, rozhodovat o mimořádných odměnách podle § 76 zákona o obcích a o plněních pro členy zastupitelstva obce podle § 80 zákona o obcích,
- vyslovovat souhlas se vznikem pracovněprávního vztahu mezi obcí a členem zastupitelstva obce,
- stanovit pravidla pro poskytování cestovních náhrad členům zastupitelstva obce,
- rozhodovat o peněžitých plněních poskytovaných fyzickým osobám, které nejsou členy zastupitelstva obce, za výkon funkce členů výborů, komisí a zvláštních orgánů obce.
Bez omezení může zastupitelstvo naopak rozhodovat ve věcech spadajících do zbytkové pravomoci rady ve smyslu § 102 odst. 3 zákona o obcích, které si vyhradí.