Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme.
§ 87
K platnému usnesení zastupitelstva obce, rozhodnutí nebo volbě je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva obce, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak.31a)
_____________________________
Komentované ustanovení upravuje počet hlasů potřebných k rozhodnutí zastupitelstva obce.
Zastupitelstvo je podle § 5 odst. 1 zákona o obcích a především čl. 101 odst. 1 Ústavy ČR, podle nichž je obec samostatně spravována právě zastupitelstvem, vrcholným orgánem obce v samostatné působnosti. Vzhledem k tomu, že se jedná o kolektivní orgán, musí zákon stanovit základní pravidla pro jeho rozhodování.
V první řadě platí, že zastupitelstvo nemůže přijmout žádné rozhodnutí (usnesení) jinak než na svém řádně svolaném zasedání. Podle § 93 odst. 1 a 3 zákona o obcích jsou zasedání zastupitelstva vždy veřejná a informace o místě, době a navrženém programu zasedání zastupitelstva musí být vyvěšena na úřední desce obecního úřadu alespoň 7 dnů před jeho konáním. Podstatný je též § 92 odst. 1 věta druhá zákona o obcích, podle nějž se zasedání zastupitelstva konají zásadně v územním obvodu obce.
Ohledně počtu zastupitelů hlasujících pro přijetí usnesení (tzv. kvórum) pak komentované ustanovení určuje obecné pravidlo, že k přijetí platného usnesení (rozhodnutí, volby – tyto pojmy lze pro účely komentovaného ustanovení považovat za v zásadě zaměnitelné) je potřeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva, tj. absolutní většina. Obdobně zákon upravuje také kvórum pro přijetí usnesení rady obce (§ 101 odst. 2 zákona o obcích), výboru zastupitelstva obce (§ 118 odst. 3 zákona o obcích) a komise rady obce (§ 122 odst. 4 zákona o obcích).
Jediným relevantním kritériem pro naplnění kvóra je tedy počet zastupitelů hlasujících pro návrh usnesení, který musí být vyšší než polovina celkového počtu zastupitelů. V zásadě nezáleží na přesném počtu přítomných zastupitelů, zastupitelů hlasujících proti nebo zastupitelů zdržujících se hlasování, byť se pro přehlednost všechny tyto údaje podle § 95 odst. 1 zákona o obcích uvádí v zápise ze zasedání zastupitelstva.
Počet přítomných zastupitelů je důležitý též pro usnášeníschopnost, když podle § 92 odst. 3 zákona o obcích je zastupitelstvo schopnost se usnášet za přítomnosti nadpoloviční skupiny všech svých členů. Pokud při zahájení zasedání nebo v jeho průběhu není tato podmínka splněna, předsedající zasedání ukončí a do 21 dnů se koná náhradní zasedání. Zákon tedy vychází z předpokladu, že nemá smysl pokračovat v zasedání zastupitelstva ve chvíli, kdy zastupitelstvo s ohledem na nízký počet přítomných členů nemůže přijmout žádné usnesení.
Ze skutečnosti, že zastupitelstvo může rozhodovat pouze na svém veřejném zasedání, vyplývá nemožnost hlasování formou per rollam. § 92a zákona o obcích však umožňuje v jednacím řádu předem stanovit, že se zastupitel za stanovených pravidel může účastnit zasedání zastupitelstva též distančním způsobem s využitím technického zařízení pro přenos obrazu a zvuku, pokud toto zařízení umožňuje uplatňovat zákonná práva spojená s účastí na jednání. Zastupitel má vždy právo účastnit se zasedání osobně, nemůže tedy probíhat čistě distančně.
Při stanovení kvóra je vždy nutné vycházet z počtu aktuálně obsazených mandátů, nikoliv z počtu stanoveného pro volby do zastupitelstev obcí podle § 67 zákona o obcích. Zanikne-li z jakéhokoliv důvodu mandát členovi zastupitelstva a nenastoupí za něj náhradník, celkový počet zastupitelů pro výpočet kvóra klesne – např. pokud je v obci zvoleno 9 členů zastupitelstva, avšak v průběhu volebního období dva rezignují a jejich mandáty nemohou být obsazeny náhradníky, má po rezignacích zastupitelstvo příslušné obce 7 členů a pro přijetí usnesení je potřeba souhlas alespoň 4 z nich.
Komentované ustanovení umožňuje, aby zvláštní zákony stanovili pro určité kategorie usnesení zastupitelstva kvórum odlišně. Poznámka pod čarou odkazuje na § 14 zákona o místním referendu, ten však stanoví kvorum potřebné k vyhlášení místního referenda v zásadě totožně, když vyžaduje prostou většinu hlasů všech členů zastupitelstva obce.[1]Platný a účinný právní řád tedy žádnou zvláštní úpravu kvóra pro rozhodnutí zastupitelstva nestanoví, komentované ustanovení nicméně nechává prostor pro takovou úpravu do budoucna.
[1] SVEJKOVSKÝ, Jaroslav; POLČÁK, Stanislav a PRŮŠA, Luboš. Právo pro obce. Praktická knihovna. V Praze: C.H. Beck, 2023. ISBN 978-80-7400-946-4, s. 169.