Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme. 

§ 80

 

(1) Členovi zastupitelstva obce lze z peněžního fondu nebo z rozpočtu obce poskytnout

a) příspěvek na úhradu zvýšených nákladů na úpravu zevnějšku, jde-li o starostu, místostarostu nebo člena zastupitelstva obce pověřeného k přijímání projevu vůle snoubenců, že spolu vstupují do manželství,53)

b) příspěvek na úhradu zvýšených nákladů na úpravu zevnějšku v souvislosti se zastupováním obce na veřejných občanských obřadech,

c) příspěvek na podporu vzdělávání v souvislosti s výkonem funkce člena zastupitelstva obce,

d) příspěvek na stravování, jde-li o uvolněného člena zastupitelstva obce,

e) příspěvek na penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové penzijní spoření nebo životní pojištění,

f) odměnu při významném životním výročí,

g) příspěvek na pojištění rizik spojených s výkonem funkce člena zastupitelstva obce,

h) příspěvek na podporu zdravotních, kulturních a sportovních aktivit, jde-li o uvolněného člena zastupitelstva obce,

i) příspěvek na rekreaci, jde-li o uvolněného člena zastupitelstva obce.

(2) Plnění podle odstavce 1 lze členovi zastupitelstva obce poskytnout za obdobných podmínek a v obdobné výši jako zaměstnancům obce.

_____________________________

53) § 11a odst. 1 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Komentované ustanovení upravuje příspěvky, které je možné poskytnout členovi zastupitelstva v souvislosti s výkonem funkce.

Ze zákona o obcích vyplývá, že obec může členovi zastupitelstva v souvislosti s výkonem funkce poskytnout pouze finanční plnění, která zákon upravuje (viz. např. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 16. května 2012, sp. zn. 28 Cdo 2126/2011, a § 71 odst. 4 zákona o obcích). Příspěvky podle komentovaného ustanovení vyplácené buď z rozpočtu obce, nebo z jejích peněžních fondů, jsou jedním z druhů takového plnění. Poskytnutí jakéhokoliv z příspěvků je možností, nikoliv povinností obce, žádný ze zastupitelů na ně tedy nemá nárok.

Rozhodování o příspěvcích je podle § 84 odst. 2 písm. o) zákona o obcích vyhrazeno zastupitelstvu. Příspěvky proto lze vyplatit vždy až po schválení příslušného usnesení zastupitelstva, nikoliv předem s tím, že je zastupitelstvo schválí následně.

Ačkoliv jsou podle komentovaného ustanovení příspěvky (s výjimkou odměny při významném životním výročí) poskytovány za konkrétním účelem, nemůže obec v případě jejich poskytování v peněžní formě vyžadovat po zastupitelích, aby prokázali, že příspěvky za tímto účelem utratili. Příspěvky, u nichž to přichází v úvahu, nicméně mohou být poskytnuty i ve formě úhrady konkrétního zboží nebo služeb (oblečení, vzdělávací literatury či kurzů, pojištění, zdravotních, kulturních, sportovních či rekreačních aktivit) ze strany obce namísto zastupitele.

Podle odstavce 2 komentovaného ustanovení by příspěvky měly být poskytovány zastupitelům za obdobných podmínek a v obdobné výši jako zaměstnancům obce. Z této textace plyne, že pro zastupitele nemusí nutně být nastaveny stejné podmínky a stejná výše příspěvků jako pro zaměstnance, avšak ať už odchylné nastavení oproti zaměstnancům, nebo rozdíly mezi jednotlivými zastupiteli musí být legitimně odůvodnitelné a nediskriminační.

Splatnost a výplata příspěvků, srážky z nich a vzdání se práva na ně se podle § 79 zákona o obcích řídí zákoníkem práce. Především je vhodné upozornit na to, že podle § 4a zákoníku práce platí, že pokud se zastupitel jakéhokoliv plnění, na něž má právo, vzdá, nepřihlíží se k tomu. Jinými slovy není možné, aby se zastupitel vzdal práva na příspěvek, o jehož poskytnutí zastupitelstvo rozhodlo. V té souvislosti lze doporučit, aby zastupitelstvo svým členům, kteří výslovně prohlásí, že o příspěvky nestojí, žádné neschvalovalo (půjde nesporně o legitimní důvod odlišného přístupu k dotyčnému zastupiteli).

Většina příspěvků podle komentovaného ustanovení (s výjimkou příspěvku na penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové penzijní spoření nebo životní pojištění a příspěvku na stravování) je z pohledu zastupitele předmětem daně z příjmu fyzických osob.

Některé příspěvky podle komentovaného ustanovení lze poskytnout všem zastupitelům bez ohledu na jejich funkci a činnost, kterou vykonávají, jiné jsou určeny pouze některým zastupitelům.

Příspěvky, které lze poskytnout všem zastupitelům

Kterémukoliv zastupiteli bez ohledu na jeho funkci a vykonávanou činnost lze poskytnut příspěvek na podporu vzdělávání v souvislosti s výkonem funkce člena zastupitelstva obce, příspěvek na penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové penzijní spoření nebo životní pojištění, odměnu při významném životním výročí a příspěvek na pojištění rizik spojených s výkonem funkce člena zastupitelstva obce.

Příspěvek na podporu vzdělávání slouží k pořízení odborné vzdělávací literatury nebo vzdělávacích kurzů, které přispějí k prohloubení znalostí zastupitele potřebných k výkonu funkce s řádnou péčí. Pokud je příspěvek poskytován tou formou, že obec přímo hradí zastupiteli pořízení konkrétního zboží či služby, musí jít o literaturu či kurzy tématicky související s výkonem funkce zastupitele (především tedy se samostatnou působností obce).

Příspěvek na penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové penzijní spoření nebo životní pojištění bylo do 1. 1. 2024 možné poskytovat pouze uvolněným zastupitelům, avšak novelizačním zákonem č. 418/2023 Sb. bylo toto omezení zrušeno. Tento příspěvek lze nicméně poskytovat pouze těm zastupitelům, kteří uzavřeli smlouvu podle příslušných zákonů s penzijním fondem, penzijní společností nebo pojišťovnou, a zasílá se přímo těmto institucím. Na základě § 6 odst. 9 písm. m) zákona o daních z příjmů je osvobozen od daně z příjmů i odvodů na sociální a zdravotní pojištění. Za nedostatek právní úpravy lze považovat, že zákon o obcích neumožňuje obce poskytnout zastupiteli příspěvek též na dlouhodobý investiční produkt ve smyslu zákona o podnikání na kapitálovém trhu, který je rovněž produktem spoření na stáří.

Odměna při významném životním výročí je v praxi obvykle poskytována při příležitosti dosažení určitého vyššího věku (60, 65, 70 let), zákon nicméně umožňuje poskytnout tuto odměnu i např. při příležitosti výročí svatby, narozenin dítěte apod. Musí však být zachovány obdobné podmínky pro poskytnutí a obdobná výše se zaměstnanci obce.

Možnost poskytnutí příspěvku na pojištění rizik spojených s výkonem funkce člena zastupitelstva obce souvisí s tím, že podle § 392 zákoníku práce ve spojení s § 79 zákona o obcích zastupitel obce odpovídá obci za škodu vzniklou při výkonu funkce nebo v přímé souvislosti s ním (přičemž tato odpovědnost je omezena stejně jako u zaměstnanců). Příspěvek lze poskytnout buď přímo zastupiteli v peněžní formě (je na jeho odpovědnosti, zda následně uzavře předmětné pojištění), nebo tak, že obec uzavře předmětné pojištění a zastupitelé budou pojištěnými osobami.

Příspěvky, které lze poskytnout pouze určitému okruhu zastupitelů

Komentované ustanovení dále upravuje příspěvky, které lze poskytnout pouze zastupitelům vykonávajícím konkrétní činnosti, tj. příspěvek na úhradu zvýšených nákladů na úpravu zevnějšku, jde-li o starostu, místostarostu nebo člena zastupitelstva obce pověřeného k přijímání projevu vůle snoubenců, že spolu vstupují do manželství, a příspěvek na úhradu zvýšených nákladů na úpravu zevnějšku v souvislosti se zastupováním obce na veřejných občanských obřadech, a příspěvky, které lze poskytnout pouze uvolněným členům zastupitelstva obce, tj. příspěvek na stravování, příspěvek na podporu zdravotních, kulturních a sportovních aktivit a příspěvek na rekreaci.

Příspěvek podle odstavce 1 písm. a) komentovaného ustanovení lze poskytnout pouze zastupitelům, kteří mohou přijímat vůli snoubenců o vstupu do manželství, tedy oddávat. Tuto pravomoc mají podle § 11a zákona o matrikách starosta a místostarosta přímo ze zákona, a další zastupitelé v případě pověření zastupitelstvem.

Příspěvek podle odstavce 1 písm. b) komentovaného ustanovení lze pak poskytnout těm zastupitelům, kteří reprezentují obec na jiných „veřejných občanských obřadech“. Z tohoto neurčitého právního pojmu vyplývá, že by mělo jít o veřejně přístupné akce pořádané buď obcí nebo zástupci občanské společnost (nikoliv tedy např. státem, kraje, církví, obchodní korporací apod.) s vysokou společenskou úrovní. Může jít např. o plesy, oslavy obce, pietní akty apod. Poskytnutí příspěvku lze přitom považovat za přípustné toliko u těch zastupitelů, kteří se takových akcí zúčastní jako zástupci obce (obvykle starosta, místostarosta, věcně příslušný člen rady nebo ad hoc pověřený zastupitel), nikoliv na základě svého rozhodnutí jako soukromé osoby, byť zároveň vykonávající funkci zastupitele.

Příspěvky podle odstavce 1 písm. a) a b) komentovaného může obec poskytovat zastupiteli přímo v peněžní formě, nebo za něj uhradit konkrétní zboží (oblečení, obuv) či služby (kadeřník, manikúra apod.). Podle našeho názoru by měl být jednomu zastupiteli vždy poskytován pouze jeden z těchto dvou příspěvků, neboť pro svatby i pro jiné občanské veřejné obřady se předpokládá u představitele obce obdobná reprezentativní úprava zevnějšku.

Příspěvek na stravování lze poskytovat pouze uvolněným zastupitelům, a to ve formě vlastního stravování v době výkonu funkce, tzv. stravenek nebo peněžitého příspěvku na stravování. Do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin (tj. v současné době do výše 116 Kč), je přitom denní příspěvek podle § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních z příjmů osvobozen od daně z příjmu fyzických osob a odvodů na sociální a zdravotní pojištění.

Příspěvky na podporu zdravotních, kulturních a sportovních aktivit a na rekreaci lze poskytovat pouze uvolněným zastupitelů. I tyto příspěvku může obec poskytovat zastupiteli přímo v peněžní formě, nebo za něj uhradit konkrétní službu (pobyt, vstupenku, permanentku).


 

 

SMS ČR Vzdělávání
Vzdělávací kurzy
pro obce a školy
Na začátek stránky

Tyto webové stránky používají ke svému fungování soubory cookies.
Kliknutím na tlačítko "Povolit všechny cookies" nám umožníte použití cookies pro analytické a marketingové účely. Pokud chcete přijmout používání pouze nezbytně nutných cookies, klikněte na tlačítko "Odmítnout volitelné cookies". Kliknutím na odkaz "Podrobné nastavení" máte možnost si cookies nastavit podle sebe a případně vybrat souhlas k těm typům cookies, které nejsou nezbytné pro fungování webu.

Podrobné nastavení