Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme. 

§ 76

 

(1) Členovi zastupitelstva obce může obec poskytnout mimořádnou odměnu za splnění mimořádných nebo zvláště významných úkolů obce.

(2) Souhrnná výše mimořádných odměn poskytnutých v kalendářním roce členovi zastupitelstva obce, který byl alespoň po část tohoto roku uvolněným členem zastupitelstva obce, nesmí být vyšší než dvojnásobek nejvyšší odměny, která mu v průběhu tohoto kalendářního roku náležela za výkon jím zastávaných funkcí za měsíc.

(3) Souhrnná výše mimořádných odměn poskytnutých v kalendářním roce neuvolněnému členovi zastupitelstva obce nesmí být vyšší než dvojnásobek nejvyšší maximální výše odměny neuvolněného člena zastupitelstva obce, která mu v průběhu tohoto kalendářního roku mohla být obcí poskytována za výkon jím zastávané funkce nebo v souhrnu za výkon jím zastávaných funkcí za měsíc.

(4) Návrh na poskytnutí mimořádné odměny členovi zastupitelstva obce musí být odůvodněn a projednán jako samostatný bod programu jednání zastupitelstva obce. Důvod poskytnutí mimořádné odměny musí být uveden v usnesení zastupitelstva obce, kterým byla mimořádná odměna poskytnuta.

Komentované ustanovení upravuje mimořádnou odměnu člena zastupitelstva obce, její maximální výši a pravidla pro rozhodnutí o jejím poskytnutí.

Institut mimořádné odměny byl do zákona o obcích zaveden s účinností od 1. 1. 2018 novelizačním zákonem č. 99/2017 Sb. jako nástroj pro transparentní odměňování členů zastupitelstev obcí v mimořádných případech nad rámec odměny za výkon funkce. V souvislosti s tím byl v § 71 odst. 4 zákona o obcích zakotven zákaz obce poskytnout členovi zastupitelstva dar v souvislosti s výkonem funkce, který brání obcházení pravidel pro maximální výši a pro proces poskytování mimořádných odměn.

Z odstavce 1 komentovaného ustanovení vyplývá, že poskytnutí mimořádné odměny je možností, nikoliv povinností obce, na mimořádnou odměnu tedy nemá žádný ze zastupitelů nárok. Rozhodování o mimořádných odměnách je podle § 84 odst. 2 písm. o) zákona o obcích vyhrazeno zastupitelstvu.

Maximální výše mimořádné odměny

Odstavce 2 a 3 komentovaného ustanovení upravují maximální výši mimořádné odměny poskytnuté jednomu zastupiteli za kalendářní rok, tj. za období od 1. ledna do 31. prosince. Dnem poskytnutí mimořádné odměny je den schválení příslušného usnesení zastupitelstva, byť k samotnému vyplacení mimořádné odměny dojde v praxi později.

Úprava vychází z § 72 zákona o obcích, který upravuje odlišná pravidla pro poskytování odměny za výkon funkce v závislosti na formě výkonu funkce tak, že uvolněným členům zastupitelstva náleží odměna ve výši vypočtené podle zákona, zatímco u neuvolněných zastupitelů zákon stanoví postup výpočtu maximální výše odměny, v jejímž rámci rozhodne o konkrétní výši poskytovaných odměn svým usnesením zastupitelstvo.

Zastupiteli, který byl alespoň po část roku uvolněn pro výkon své funkce, lze poskytnout za kalendářní rok mimořádné odměny maximálně v celkové výši dvojnásobku nejvyšší měsíční odměny za výkon funkce, která mu v příslušném kalendářním roce náležela. Není přitom rozhodující, po jak dlouhou dobu zastupitel vykonával funkci, za níž tuto odměnu pobíral, ani po jak dlouhou dobu vykonával jakoukoliv uvolněnou funkci – v krajním případě postačí i jeden den z celého kalendářního roku. Takto např. zastupiteli, který byl 6. ledna odvolán z funkce uvolněného starosty, a po zbytek roku byl řadovým neuvolněným zastupitelem, lze za příslušný kalendářní rok poskytnou mimořádnou odměnu až do výše dvojnásobku odměny za výkon funkce uvolněného starosty.

Zastupiteli, který vykonával svou funkci po celý rok jako neuvolněný, pak lze poskytnout za kalendářní rok mimořádné odměny maximálně v celkové výši dvojnásobku nejvyšší maximální měsíční odměny za výkon funkce, kterou mu bylo možné v příslušném kalendářním roce poskytnout. Tedy např. zastupiteli, který byl do 14. února neuvolněným místostarostou, od 14. února do 25. října neuvolněným předsedou výboru, a od 25. října do konce roku řadovým neuvolněným zastupitelem, lze za příslušný kalendářní rok poskytnou mimořádnou odměnu až do výše dvojnásobku maximální možné odměny za výkon funkce neuvolněného místostarosty.

Při určení nejvyšší odměny za výkon funkce je nutné zohlednit i případný nárok na vyšší odměnu za výkon funkce na základě zastupování starosty nebo výkonu pravomocí starosty na základě pověření (§ 75 odst. 1 a 2 zákona o obcích) a v teoretickém případě výkon funkce dosavadního starosty, místostarosty, člena rady a člena komise rady, pokud by trval napříč kalendářními roky (§ 75 odst. 3 a 5 zákona o obcích).

U neuvolněných zastupitelů je pak nutné zohlednit jak § 74 odst. 1 zákona o obcích, který navyšuje maximální výši odměny u neuvolněných členů zastupitelstva obce s oprávněním oddávat a pověřených řízením obecní policie, tak § 74 odst. 3 zákona o obcích, podle nějž lze neuvolněnému zastupiteli, který vykonává více funkcí, poskytnout odměnu až do výše součtu odměn za tři různé funkce, mezi něž patří funkce člena rady obce, předsedy nebo člena výboru zastupitelstva obce, předsedy nebo člena komise rady obce anebo předsedy nebo člena zvláštního orgánu obce. Neuvolněnému předsedovi kontrolního výboru v obci se 106 obyvateli, který je zároveň členem sportovní komise, a je oprávněn oddávat, tedy může zastupitelstvo v roce 2024 schválit mimořádné odměny v maximální celkové výši 15326 Kč [2*(3085 + 2578 + 2000)], a to i v případě, že možnost navýšení odměny za výkon funkce podle § 74 odst. 1 a 3 zákona o obcích zastupitelstvo nevyužilo.

Pokud by zastupitelstvo v rámci kalendářního roku rozhodlo o poskytnutí mimořádných odměn ve výši přesahující maximální výši stanovenou odstavcem 2 nebo 3 komentovaného ustanovení, a tyto odměny byly vyplaceny, jednalo by se v části přesahující maximální výši o plnění poskytnuté v rozporu se zákonem, tj. v důsledku o bezdůvodné obohacení na straně zastupitele

Podmínky rozhodnutí o poskytnutí mimořádné odměny

Podle odstavce 1 komentovaného ustanovení lze zastupiteli poskytnout mimořádnou odměnu za splnění mimořádných nebo zvláště významných úkolů obce. Ve spojení s povinností odůvodnění návrhu na poskytnutí mimořádné odměny a uvedení důvodu v příslušném usnesení zastupitelstva uloženou odstavcem 4 komentovaného ustanovení je nutné toto obecné vymezení chápat nikoliv jako pouhou deklaraci, ale jako stanovení určitých mantinelů pro legitimní odůvodnění mimořádné odměny.

Ačkoliv nelze poskytnout ucelený výčet mimořádných a zvláště významných úkolů, jejichž splnění zakládá možnost poskytnout mimořádnou odměnu, z textace odstavce 1 komentovaného ustanovení vyplývá, že by mimořádné odměny neměly být poskytovány za standardní práci zastupitele, která je ohodnocena odměnou za výkon funkce. Nelze tedy poskytnout mimořádnou odměnu např. „za vzornou účast na zasedání orgánů obce“, neboť účast na zasedání orgánů obce je podle § 83 odst. 1 zákona o obcích povinností zastupitele.

V obecné rovině lze za přípustné odůvodnění mimořádné odměny považovat řízení a dozorování důležitého obecního projektu (stavba kanalizace, rekonstrukce školy), významnou pomoc při odstraňování následků mimořádných událostí (povodně, vychřice), činnost nad rámec standardní práce zastupitele (zpracování žádosti o dotaci, výkon funkce pověřeného zastupitele při projednávání návrhu územního plánu) nebo činnost mající významný podíl na ocenění obce v některé z prestižních soutěží vyhlašovaných nezávislými institucemi (Vesnice roku, Obec přátelská rodině a seniorům, Obec 2030).

Legitimní odůvodnění jak návrhu na poskytnutí mimořádné odměny, tak samotného poskytnutí mimořádné odměny přímo v usnesení zastupitelstva je zákonným požadavkem a při jeho absenci je příslušné usnesení v rozporu se zákonem, což vede v případě vyplacení mimořádných odměn poskytnutých podle něj ke vzniku bezdůvodného obohacení na straně dotyčného zastupitele. Proto lze důrazně doporučit věnovat odůvodnění mimořádných odměn náležitou pečlivost a vyhnout se obecným formulacím typu nebo „za náročnou práci starosty“ nebo „za skvělé služby pro obec“.

Třetím požadavkem odstavce 4 komentovaného ustanovení je pak projednání poskytnutí mimořádných odměn jako samostatného bodu programu. Návrh usnesení, kterým zastupitelstvo rozhoduje o poskytnutí mimořádné odměny, tedy nemůže být předložen v rámci jiného (byť třeba souvisejícího) bodu.

S účinností od 1. 1. 2024 nemusí být návrh na poskytnutí mimořádné odměny uveden jako samostatný bod navrženého programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce ve smyslu § 93 odst. 1 zákona o obcích. Pokud však jeho součástí není, musí být v průběhu zasedání řádně navržen na doplnění do programu jednání (viz. § 94 odst. 2 zákona o obcích) a jeho doplnění do programu zastupitelstvem schváleno.


 

 

SMS ČR Vzdělávání
Vzdělávací kurzy
pro obce a školy
Na začátek stránky

Tyto webové stránky používají ke svému fungování soubory cookies.
Kliknutím na tlačítko "Povolit všechny cookies" nám umožníte použití cookies pro analytické a marketingové účely. Pokud chcete přijmout používání pouze nezbytně nutných cookies, klikněte na tlačítko "Odmítnout volitelné cookies". Kliknutím na odkaz "Podrobné nastavení" máte možnost si cookies nastavit podle sebe a případně vybrat souhlas k těm typům cookies, které nejsou nezbytné pro fungování webu.

Podrobné nastavení