Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme.
§ 75
(1) Místostarostovi, který po dobu delší než 4 týdny nepřetržitě zastupoval podle § 104 odst. 1 věty třetí starostu v plném rozsahu jeho funkce z důvodu jeho nepřítomnosti nebo v době, kdy starosta nevykonával funkci, náleží od prvního dne zastupování odměna ve výši, která by v daném období náležela starostovi, je-li tato odměna vyšší.
(2) Členovi zastupitelstva obce, který byl zastupitelstvem obce pověřen výkonem pravomocí starosty podle § 103 odst. 6, náleží odměna ve výši, která by v daném období náležela starostovi, je-li tato odměna vyšší.
(3) Osobě, která nadále vykonává pravomoci starosty nebo místostarosty podle § 107, náleží po dobu výkonu těchto pravomocí dosavadní odměna za výkon této funkce a další související nároky spojené s výkonem této funkce. Osobě, která nadále vykonává pravomoci člena rady obce podle § 102a, náleží po dobu výkonu těchto pravomocí dosavadní odměna za výkon této funkce a další související nároky spojené s výkonem této funkce.
(4) Osobě, která je předsedou nebo členem zvláštního orgánu obce nebo komise rady obce, které byl svěřen výkon přenesené působnosti podle § 103 odst. 4 písm. c), náleží po skončení funkčního období zastupitelstva obce do odvolání z funkce dosavadní odměna za výkon této funkce a další související nároky spojené s výkonem této funkce.
(5) Osobě, která je předsedou nebo členem komise rady obce, které nebyl svěřen výkon přenesené působnosti, náleží po skončení funkčního období zastupitelstva obce dosavadní odměna za výkon této funkce a další související nároky spojené s výkonem této funkce po dobu výkonu pravomocí dosavadní rady obce podle § 102a.
(6) Náležela-li by členovi zastupitelstva obce v jeden den odměna podle odstavce 3, 4 nebo 5 a současně odměna podle § 72 odst. 1 nebo 2, náleží mu za tento den pouze ta z odměn, která je vyšší. V případě souhrnu odměn podle § 74 odst. 3 je pro posouzení výše odměn rozhodná výše souhrnné odměny, o níž rozhodlo zastupitelstvo obce.
Komentované ustanovení upravuje nárok na odměnu za výkon funkce při zastupování starosty, výkonu funkce starosty pověřeným členem zastupitelstva a v době po volbách do zastupitelstev obcí.
Současné znění komentovaného ustanovení je účinné od 1. 1. 2024, kdy došlo novelizačním zákonem č. 418/2023 Sb. k jeho legislativně-technickému zpřesnění na základě zkušeností z jeho praktické aplikace.
Odměna při zastupování starosty místostarostou
Podle § 104 odst. 1 zákona o obcích starostu obce zastupuje místostarosta, a pokud je zvoleno místostarostů více, určí místostarostu zastupujícího starostu zastupitelstvo. Odstavec 1 komentovaného ustanovení pak stanoví podmínky, při jejichž naplnění náleží místostarostovi za zastupování starosty odměna ve výši, jaká by ve stejném období náležela starostovi.
První podmínkou je, že zastupování dotyčným místostarostou musí probíhat déle než 4 týdny (tj. alespoň 29 dnů), a to nepřetržitě, tedy bez přerušení předmětného období návratem starosty k výkonu funkce nebo pověřením jiného místostarosty k zastupování. Druhou podmínkou pak, že dotyčný místostarosta zastupuje starostu v plném rozsahu jako funkce – komentované ustanovení se tedy nepoužije, pokud je zastupování starosty „rozděleno“ mezi více místostarostů, nebo pokud jsou místostarostovi zastupitelstvem dočasně svěřeny jen některé úkoly starosty ve chvíli, kdy starosta svou funkci (byť třeba s nižší intenzitou) vykonává. Odměna ve výši pro starostu dále náleží místostarostovi pouze, pokud je odměna starosty vyšší než jeho vlastní odměna místostarosty.
K dlouhodobému zastupování ve smyslu odstavce 1 komentovaného ustanovení bude docházet zpravidla v době starostovy dovolené nebo v době jeho dočasné pracovní neschopnosti, nařízené karantény, ošetřování fyzické osoby nebo péče o dítě mladší 10 let, a také v době, kdy funkce starosty není dlouhodobě obsazena – i v takovém případě platí § 104 odst. 1 zákona o obcích, podle nějž starostu zastupuje místostarosta.
Při nesplnění podmínek určených odstavcem 1 komentovaného ustanovení místostarosta i v době, kdy zastupuje starostu, pobírá odměnu určenou podle pravidel stanovených § 72 zákona o obcích a § 73 odst. 2 zákona o obcích. Při splnění podmínek náleží místostarostovi odměna starosty od prvního dne zastupování až do jeho konce.
Výše odměny, která místostarostovi za zastupování náleží, odpovídá výši odměny, kterou by ve stejném období pobíral starosta, pokud by byl přítomen a vykonával funkci. Pokud funkce starosty nebyla určena jako uvolněná, bude místostarosta za zastupování při splnění podmínek komentovaného ustanovení pobírat odměnu, kterou neuvolněnému starostovi stanovilo zastupitelstvo. Pokud byla v obci funkce starosty určena jako uvolněná, bude i zastupující místostarosta pobírat za dobu zastupování odměnu uvolněného starosty, bez ohledu na to, zda je sám pro svoji funkci místostarosty uvolněn nebo nikoliv. Neuvolněný místostarosta se však zastupováním uvolněného starosty sám nestává uvolněným. Pokud vykonával funkci místostarosty jako neuvolněný, pro výkon funkce má i nadále nárok na pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu podle § 71 odst. 2 zákona o obcích, po splnění podmínek má však nárok rovněž na vyšší odměnu podle odstavce 1 komentovaného ustanovení.
V praxi bude často splnění podmínky nepřetržitého zastupování delšího než 4 týdny postaveno najisto až v průběhu kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž zastupování začalo (a místostarosta za tento měsíc již obdržel vyplacenou odměnu za výkon funkce, pokud na ni má nárok). V takovém případě bude místostarostovi rozdíl mezi vyšší odměnou starosty, na níž mu v průběhu kalendářního měsíce vznikl nárok, a vyplacenou odměnou doplacen následně.
Odměna při výkonu funkce starosty pověřeným členem zastupitelstva
Od situace zastupování starosty místostarostou odlišuje odstavec 2 komentovaného ustanovení situaci, kdy funkci starosty vykonává pověřený člen zastupitelstva. K tomu může dojít pouze v případě, kdy přestane být obsazena funkce starosty (starosta je ze své funkce odvolán nebo se jí vzdá a není zvolen nový) a zároveň zastupitelstvo neurčí žádného z více místostarostů k zastupování starosty nebo přestane být obsazena i funkce místostarosty.
Pokud taková situace nastane, zastupitelstvo by podle § 103 odst. 6 zákona o obcích mělo pověřit výkonem pravomoci starosty některého ze svých členů. Výkonem pravomoci starosty nelze pověřit zastupitele, který je zvolen místostarostou – v takovém případě se jedná o určení k zastupování starosty podle § 104 odst. 1 zákona o obcích.
Zastupitel pověřený výkonem funkce starosty z podstaty svého pověření vykonává funkci starosty v plném rozsahu. Narozdíl od zastupujícího místostarosty mu však odstavec 2 komentovaného ustanovení přiznává nárok na odměnu, která by za stejné období náležela starostovi (pokud je odměna vyšší než odměna, na kterou má nárok pověřený zastupitel), bez ohledu na délku trvání takového pověření.
Obdobně jako v případě zastupujícího místostarosty se pověřením k výkonu funkce uvolněného starosty pověřený zastupitel sám nestává uvolněným. Pokud dosud uvolněnou funkci nevykonával, má pro výkon funkce starosty i nadále nárok na pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu podle § 71 odst. 2 zákona o obcích, má však zároveň nárok na vyšší odměnu podle odstavce 2 komentovaného ustanovení.
Odměna při výkonu dosavadní funkce starosty, místostarosty a člena rady v době po volbách
Podle § 55 odst. 2 písm. d) zákona o volbách do zastupitelstev obcí zanikají dnem voleb do zastupitelstva obce mandáty všem členům zastupitelstva obce, tímto dnem jim tedy zaniká i nárok na odměnu za výkon funkce. Protože je však nutné zajistit fungování obce v době mezi konáním voleb a zvolením nového vedení obce, zákon určuje, že v době po volbách po určitou dobu vykonávají i nadále své pravomoci dosavadní starosta a místostarosta (§ 107 zákona o obcích) a dosavadní rada obce (§ 102a zákona o obcích).
Dosavadní starosta, místostarosta a rada pokračují ve výkonu svých pravomocí i v případě konání tzv. nových voleb ve smyslu § 58 zákona o volbách do zastupitelstev obcí. Jedině v případě, že se v obci neuskuteční vyhlášené volby do zastupitelstva pro nedostatek kandidátů, nebo že zanikne mandát všem členům zastupitelstva a na uprázdněná místa nenastoupí náhradníci, dosavadní orgány ve výkonu svých pravomocí nepokračují a Ministerstvo vnitra jmenuje správce obce z řad svých zaměstnanců.
Dosavadní starosta a místostarosta vykonávají svou pravomoc až do zvolení nového starosty nebo místostarosty, a v obcích, kde je volena rada, až do zvolení nové rady. Dosavadní rada obce pak vykonává své pravomoci až do zvolení nové rady, za nějž se považuje zvolení alespoň nadpolovičního počtu členů rady určeného zastupitelstvem a současně zvolení starosty nebo místostarosty (pokud v obci již po volbách nemá rada obce vzniknout, pak pouze do zvolení nového starosty nebo místostarosty).
Odstavec 3 komentovaného přiznává osobám, které po volbách vykonávají pravomoci starosty, místostarosty nebo člena rady, po dobu výkonu těchto pravomocí dosavadní odměnu za výkon těchto funkcí a další související nároky spojené s výkonem funkcí (nárok na pracovní volno, nárok na dovolenou, nárok na příspěvky podle § 80 zákona o obcích).
Odměna při výkonu funkce člena zvláštního orgánu obce nebo komise rady v době po volbách
Odstavce 4 a 5 komentovaného ustanovení se vztahují na členy zvláštních orgánů obce a členy komisí rady obce. Zvláštní orgány obce podle § 106 zákona o obcích zřizuje starosta obce v případech stanovených zvláštními zákony pro výkon přenesené působnosti. Komise zřizuje podle § 122 zákona o obcích rada obce (v obcích, kde se rada nevolí, pak starosta obce) jako své iniciativní a poradní orgány, pokud je však komisi svěřen výkon přenesené působnosti, je výkonným orgánem obce.
Existence komisí rady obce, kterým nebyl svěřen výkon přenesené působnosti, je svázána s činností této rady, případně s činností starosty v obcích, kde se rada nevolí. Z toho vyplývá, že pokračují ve své činnosti po volbách po dobu výkonu pravomoci dosavadní rady nebo dosavadního starosty, a jejich členům podle odstavce 5 komentovaného ustanovení náleží v této době, tedy ode dne voleb až do zvolení nové rady nebo starosty (viz. výše), i odměna za výkon funkce a další související nároky. Tento režim se vztahuje na většinu komisí rady obce, např. kulturní komisi, sportovní komisi apod.
Naproti tomu existence komisí rady obce a zvláštních orgánů obce, kterým byl svěřen výkon přenesené působnosti, je na volbách do zastupitelstva obce zcela nezávislá. Nárok jejich členů na odměnu a další související nároky tedy podle odstavce 4 komentovaného ustanovení trvají i po volbách a zvolení nového starosty, místostarosty a rady, až odvolání z funkce člena. Tento režim se vztahuje např. na komisi pro projednávání přestupků ve smyslu § 61 zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich nebo povodňovou komisi ve smyslu § 78 vodního zákona.
Předmětné odstavce komentovaného ustanovení se nevztahují na výbory zastupitelstva obce, jejichž činnost končí s koncem mandátů členů zastupitelstva dnem voleb. Od tohoto dne tedy jejich členové přestávají vykonávat funkci a ztrácí nárok na odměnu.
Souběh odměn v den ukončení dosavadní funkce a zvolení do nové funkce
V den, kdy jsou po volbách zvoleni nový starosta, nový místostarosta a nová rada obce (většinou, avšak ne nezbytně v den ustavujícího zastupitelstva), končí výkon pravomocí dosavadními orgány. Odstavec 6 komentovaného ustanovení reaguje na situaci, kdy je osoba vykonávající dosavadní funkci v den jejího skončení zvolena zastupitelstvem do jiné funkce (např. dosavadní místostarosta je zvolen starostou) – v takovém případě jí náleží tento den pouze vyšší z odměn za obě funkce. U neuvolněných členů zastupitelstva obce je při porovnání dosavadní a „nové“ odměny rozhodující skutečná výše odměn schválených zastupitelstvem, a to včetně případného zohlednění souběhu funkcí podle § 74 odst. 3 zákona o obcích.
Např. při konci dosavadního uvolněného starosty a zvolení nového uvolněného starosty tak bude za den, kdy se konalo předmětné zasedání zastupitelstva, náležet oběma odměna uvolněného starosty bez ohledu na to, v jaké funkci (a zda vůbec) pokračuje v zastupitelstvu končící starosta a v jaké funkci (a zda vůbec) předtím v zastupitelstvu působil nový starosta.