Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme.
§ 74
(1) Neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který je oprávněn k přijímání projevu vůle snoubenců, že spolu vstupují do manželství,53) může zastupitelstvo obce s přihlédnutím k časové náročnosti a četnosti obřadů zvýšit odměnu až o 2000 Kč nad maximální výši odměny stanovenou za výkon jeho funkce podle tohoto zákona. Neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který je pověřen řízením obecní policie,54) může zastupitelstvo obce s přihlédnutím k časové náročnosti této činnosti zvýšit odměnu až o 2000 Kč nad maximální výši odměny stanovenou za výkon jeho funkce podle tohoto zákona.
(2) V případě souběhu výkonu více funkcí náleží uvolněnému členovi zastupitelstva obce odměna za tu z jeho funkcí, za kterou náleží nejvyšší odměna.
(3) V případě souběhu výkonu více funkcí může být neuvolněnému členovi zastupitelstva obce poskytnuta odměna až do výše souhrnu odměn za tři různé funkce. Do tohoto souhrnu lze zahrnout pouze odměny za výkon funkce člena rady obce, předsedy nebo člena výboru zastupitelstva obce, předsedy nebo člena komise rady obce anebo předsedy nebo člena zvláštního orgánu obce. Pokud zastupitelstvo obce nerozhodne o poskytnutí odměny podle věty první, náleží neuvolněnému členovi zastupitelstva obce odměna za funkci, za kterou mu náleží nejvyšší odměna schválená zastupitelstvem obce.
_____________________________
53) § 11a odst. 1 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
54) § 3 odst. 1 zákona č. 553/1991 Sb., ve znění zákona č. 274/2008 Sb.
Komentované ustanovení upravuje možnost navýšení odměny za výkon funkce neuvolněného člena zastupitelstva nad zákonem určenou maximální výši a stanoví pravidla pro určení odměny za výkon funkce v případě souběhu více funkcí.
Komentované ustanovení respektuje základní princip § 72 zákona o obcích, který upravuje odlišná pravidla pro poskytování odměny za výkon funkce v závislosti na formě výkonu funkce tak, že uvolněným členům zastupitelstva náleží odměna v pevné výši, zatímco pro neuvolněné zastupitele stanoví zákon pouze maximální výši odměny, v jejímž rámci rozhodne o konkrétní výši poskytovaných odměn svým usnesením zastupitelstvo.
Navýšení odměny neuvolněného zastupitele nad maximální výši
Odstavec 1 komentovaného ustanovení umožňuje navýšení odměny za výkon funkce neuvolněného zastupitele nad maximální výši stanovenou podle § 73 odst. 2 zákona o obcích ve dvou případech – u neuvolněných zastupitelů, kteří jsou oprávněni k přijímání projevu vůle snoubenců, že spolu vstupují do manželství, a u neuvolněných zastupitelů pověřených řízením obecní policie. Možnost navýšení se netýká uvolněných zastupitelů, jejichž výše odměny za výkon funkce stanovená na základě § 73 odst. 1 zákona o obcích je konečná.
§ 11a odst. 1 zákona o matrikách, na nějž odkazuje poznámka pod čarou č. 53, stanoví, že snoubenci projevují vůli, že spolu vstupují do manželství, před starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce. Starostové a místostarostové jsou tedy k oddávání snoubenců oprávněni přímo ze zákona, ostatní zastupitele musí tímto oprávněním pověřit zastupitelstvo svým usnesením. Představitelé obcí, jejichž obecní úřad je matričním úřadem, mohou oddávat na území celého správního obvodu tohoto matričního úřadu, představitelé obcí bez matričního úřadu pak pouze na území své obce.
Zvýšení odměny může zastupitelstvo stanovit pro všechny neuvolněné zastupitele s oprávněním oddávat včetně starosty a místostarosty (tedy bez ohledu na to, zda jim oprávnění vyplývá ze zákona nebo z pověření zastupitelstva). Podle textace odstavce 1 komentovaného ustanovení při tom přihlédne k časové náročnosti a četnosti obřadů. Není vyloučeno, aby bylo navýšení odměny přímo navázáno na počet obřadů, při nichž dotyčný zastupitel v měsíci vykoná své oprávnění (se stropem 2000 Kč, viz. níže).
Druhou skupinou neuvolněných zastupitelů, u níž odstavec 1 komentovaného ustanovení připouští navýšení odměny nad její maximální výši, jsou neuvolnění zastupitelé pověření řízením obecní policie. Také v tomto případě komentované ustanovení ukládá zastupitelstvu přihlédnout k časové náročnosti řízení obecní policie pro dotyčného zastupitele.
Podle § 3 odst. 1 zákona o obecní policii, na nějž odkazuje poznámka pod čarou č. 54, řídí obecní policii starosta nebo jiný člen zastupitelstva obce pověřený zastupitelstvem. Z toho vyplývá, že v tomto případě může zastupitelstvo zvýšení odměny stanovit pro neuvolněné zastupitele s vyjímkou starosty, který řídí obecní policii ze zákona a není k němu tedy pověřen.
Jak v případě oprávnění oddávat, tak v případě pověření k řízení obecní policie lze odměnu za výkon funkce navýšit až o 2000 Kč nad maximální výši odměny neuvolněného zastupitele stanovené na základě § 73 odst. 2 zákona o obcích. Není přitom vyloučeno obě navýšení u jednoho neuvolněného zastupitele kumulovat, pokud splňuje oba zákonné předpoklady, tedy je oprávněn oddávat a zároveň pověřen řízením obecní policie – takovému zastupiteli lze odměnu navýšit až o 4000 Kč.
Z logiky legislativní úpravy odměny za výkon funkce není navýšení odměny podle odstavce 1 komentovaného ustanovení nad maximální výši stanovenou § 73 odst. 2 zákona o obcích nárokové. Ani neuvolněného zastupiteli, který je oprávněn oddávat nebo který je pověřen k řízení obecní policie, nemusí zastupitelstvo stanovit žádnou odměnu za výkon funkce (s vyjímkou starosty, viz. § 72 odst. 4 zákona o obcích).
Odměna při souběžném výkonu více funkcí
Odstavce 2 a 3 stanoví odlišnou právní úpravu pro uvolněné a neuvolněné zastupitele v případě, kdy v rámci svého mandátu vykonávají více funkcí – za relevantní lze považovat funkce v radě obce, výborech zastupitelstva a komisích rady.
Uvolněnému zastupiteli v případě souběhu více funkcí náleží odměna pouze za tu funkci, za níž náleží nejvyšší odměna – např. uvolněný zastupitel, který vykonává funkce místostarosty, předsedy výboru a člena komise, obdrží odměnu ve výši náležící místostarostovi.
Naproti tomu neuvolněnému zastupiteli, který vykonává více funkcí, lze poskytnout odměnu až do výše součtu odměn za tři různé funkce, mezi něž patří funkce člena rady obce, předsedy nebo člena výboru zastupitelstva obce, předsedy nebo člena komise rady obce anebo předsedy nebo člena zvláštního orgánu obce. Do součtu naopak nelze zahrnout maximální odměny neuvolněného starosty a místostarosty (které jsou s vyjímkou možnosti navýšení podle odstavce 1 komentovaného ustanovení konečné) a maximální odměnu řadového neuvolněného zastupitele (která se uplatní jen u zastupitelů, kteří nevykonávají žádnou jinou funkci). Neuvolněnému předsedovi kontrolního výboru v obci se 106 obyvateli, který je zároveň členem sportovní komise, a je oprávněn oddávat, tedy může zastupitelstvo v roce 2024 schválit odměnu v maximální výši 7663 Kč (3085 + 2578 + 2000).