Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme.
§ 72
(1) Uvolněnému členovi zastupitelstva obce poskytuje obec za výkon funkce odměnu ve výši podle § 73 odst. 1. Odměna se poskytuje ode dne zvolení do funkce, již zastupitelstvo obce určilo jako funkci, pro kterou budou členové zastupitelstva obce uvolněni, nejdříve však ode dne, od kterého ji zastupitelstvo obce jako takovou funkci určilo. Uvolněnému členovi zastupitelstva obce, který je poslancem, senátorem nebo členem vlády, poskytuje obec odměnu ve výši 0,4násobku výše odměny, která by jinak náležela uvolněnému členovi zastupitelstva obce.
(2) Neuvolněnému členovi zastupitelstva obce může obec poskytovat za výkon funkce odměnu až do maximální výše podle § 73 odst. 2. V takovém případě se odměna poskytuje ode dne stanoveného zastupitelstvem obce, nejdříve však ode dne přijetí usnesení zastupitelstva obce, kterým odměnu stanovilo.
(3) V usnesení podle odstavce 2 zastupitelstvo obce stanoví výši odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce za měsíc, a to částkou v celých korunách, přitom může přihlédnout k plnění individuálních úkolů, které jednotlivým neuvolněným členům zastupitelstva obce uložilo, a předem stanoveným způsobem k jejich účasti na jednání orgánů, jejichž jsou členy. Usnesení podle odstavce 2 pozbývá účinnosti ukončením funkčního období zastupitelstva obce, které odměnu stanovilo.
(4) Neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty, poskytuje obec odměnu v rozmezí od 0,3 do 0,6násobku výše odměny, která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty. Pokud zastupitelstvo obce neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty, odměnu nestanovilo, náleží mu ode dne zvolení do funkce starosty odměna ve výši 0,3násobku výše odměny, která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty.
(5) Odměna se členovi zastupitelstva obce poskytuje měsíčně. Pokud člen zastupitelstva obce vykonával funkci jen po část měsíce, náleží mu za tento měsíc odměna ve výši násobku jedné třicetiny jeho odměny a počtu kalendářních dnů, po které funkci v daném měsíci vykonával.
(6) Je-li člen zastupitelstva obce odvolán z funkce nebo se funkce vzdal a v tentýž den je zvolen do jiné funkce, za kterou mu náleží odměna, náleží mu za tento den pouze ta z odměn, která je vyšší. V případě souhrnu odměn podle § 74 odst. 3 je pro posouzení výše odměn rozhodná výše souhrnné odměny, o níž rozhodlo zastupitelstvo obce.
(7) Nevykonává-li uvolněný člen zastupitelstva obce funkci z důvodu dočasné pracovní neschopnosti, nařízené karantény, těhotenství a mateřství, péče o dítě do 4 let věku anebo ošetřování fyzické osoby nebo péče o dítě mladší 10 let podle zákona o nemocenském pojištění, odměna mu nenáleží, nestanoví-li tento zákon jinak.
(8) Uvolněnému členovi zastupitelstva obce za každý kalendářní den od prvního do čtrnáctého kalendářního dne dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény náleží odměna ve výši 60 % jedné třicetiny odměny. Pro účely stanovení výše odměny ve snížené výši podle věty první se jedna třicetina odměny upraví obdobným způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro stanovení nemocenského z nemocenského pojištění.51)
(9) Odměna stanovená podle odstavce 8 se snižuje o 50 %, pokud se nemocenské podle právních předpisů o nemocenském pojištění snižuje na polovinu. Odměna ve snížené výši stanovená podle odstavce 8 a podle věty první za jednotlivý kalendářní den se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
_____________________________
51) § 21 a 22 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
Komentované ustanovení upravuje pravidla poskytování odměny za výkon funkce.
Odměna za výkon funkce je základním plněním, které může člen zastupitelstva obce obdržet z rozpočtu obce v souvislosti s výkonem funkce. Komentované ustanovení upravuje odlišná pravidla pro poskytování odměny za výkon funkce v závislosti na formě výkonu funkce, tedy na jedné straně pro uvolněné a na druhé straně pro neuvolněné zastupitele.
Odměna uvolněného zastupitele
Zastupitelstvo obce podle § 71 odst. 1 ve spojení s § 84 odst. 1 písm. k) zákona o obcích neurčuje jako uvolněné jmenovitě konkrétní zastupitele, ale funkce v rámci zastupitelstva – např. starosta, místostarosta, člen rady, předseda finančního výboru, předseda komise pro sport apod. Zastupitel zvolený do některé z takto určených funkcí je pak zastupitelem uvolněným pro výkon této funkce.
Uvolněný zastupitel má podle odstavce 1 komentovaného ustanovení ode dne zvolení do uvolněné funkce nárok na odměnu za výkon funkce. Výše odměny uvolněného zastupitele je pevně určená postupem podle § 73 odst. 1 zákona o obcích v závislosti na vykonávané funkci, počtu obyvatel obce a průměrné mzdě v národním hospodářství, přičemž v případě souběhu více funkcí mu podle § 74 odst. 2 zákona o obcích náleží odměna pouze za tu funkci, za níž náleží nejvyšší odměna – např. uvolněný zastupitel, který vykonává funkce místostarosty, předsedy výboru a člena komise, obdrží odměnu ve výši náležící místostarostovi.
Vzhledem k tomu, že u uvolněných zastupitelů právní úprava předpokládá, že budou uvolněni ze svého zaměstnání nebo přeruší či alespoň výrazně omezí svou jinou výdělečnou činnost a své profesní úsilí budou dominantně věnovat právě výkonu funkce, upravují odstavce 7 a 8 komentovaného ustanovení poskytování odměny za výkon funkce v době, kdy uvolněný zastupitel funkci nevykonává z důvodu dočasné pracovní neschopnosti, nařízené karantény, těhotenství a mateřství, péče o dítě do 4 let věku anebo ošetřování fyzické osoby nebo péče o dítě mladší 10 let podle zákona o nemocenském pojištění.
V těchto případech odměna za výkon funkce uvolněnému zastupiteli náleží pouze v prvních čtrnácti dnech dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény, a to ve výši 60 % jedné třicetiny měsíční odměny. Jedna třicetina se přitom upraví podle pravidel § 21 a 22 zákona o nemocenském pojištění určujícím úpravu denního vyměřovacího základu. Tento institut supluje v podmínkách výkonu funkce náhradu mzdy nebo platu, která podle § 192-194 zákoníku práce náleží v prvních čtrnácti dnech pracovní neschopnosti zaměstnancům.
Odstavec 9 komentovaného ustanovení srovnává situaci uvolněných zastupitelů se situací zaměstnanců i v tom aspektu, že se odměna za výkon funkce snižuje na 50 % ze stejných důvodů jako náhrada mzdy nebo platu (viz. § 192 odst. 4 zákoníku práce) a dávka nemocenského (viz. § 31 zákona o nemocenském pojištění). Takovým důvodem je skutečnost, že si uvolněný zastupitel pojištěnec přivodil dočasnou pracovní neschopnost zaviněnou účastí ve rvačce (tj. vzájemné napadením či fyzickém střetu dvou nebo více osob, nejde-li o sebeobranu nebo pomoc napadenému), jako bezprostřední následek své opilosti nebo zneužití omamných nebo psychotropních látek, nebo při spáchání úmyslného trestného činu nebo úmyslně zaviněného přestupku.
Odměna vypočtená podle odstavců 8 a 9 komentovaného se zaokrouhluje vždy na celé koruny nahoru – tj. např. 121,13 Kč na 122 Kč.
Na základě § 5 písm. a) bodu 8. zákona o nemocenském pojištění jsou odměny uvolněných členů zastupitelstva předmětem odvodů pojistného do nemocenského pojištění, pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. V ostatních případech zmíněných v odstavci 7 komentovaného ustanovení tedy uvolněnému zastupiteli odměna za výkon funkce nenáleží, při splnění zákonných předpokladů mu však náleží dávky nemocenského pojištění (především nemocenské, ošetřovné nebo peněžitá pomoc v mateřství). Při dlouhodobé nemožnosti vykonávat funkci uvolněného zastupitele lze nicméně ve většině případů doporučit zvolit do uvolněné funkce jiného zastupitele.
Odměna neuvolněného zastupitele
Neuvolněnými zastupiteli jsou všichni zastupitelé, které zastupitelstvo nezvolilo do funkcí určených jako uvolněné. Tito zastupitelé ze zákona nemají nárok na odměnu za výkon funkce (s výjimkou neuvolněného starosty, viz. níže). Náleží jim pouze v případě, že o tom svým usnesením rozhodne zastupitelstvo.
Zastupitelstvo může stanovit v usnesení den, od kdy se neuvolněným zastupitelům odměna za výkon funkce poskytuje, avšak pouze směrem do budoucna. Není tedy možné schválit poskytování odměn neuvolněným zastupitelům zpětně již od prvního dne kalendářního měsíce, v němž je usnesení schváleno, je však možné schválit poskytování odměn od prvního dne následujícího kalendářního měsíce.
Usnesení o stanovení odměn neuvolněnými členům zastupitelstva z předchozího volebního období podle odstavce 3 komentovaného ustanovení pozbývá účinnosti ukončením volebního období, tedy prvním dnem voleb. Samotným vznikem mandátu člena zastupitelstva tedy nevzniká nárok na odměnu za výkon funkce, neboť nově zvolený člen zatím nemohl být zvolen do uvolněné funkce, ani zatím nemohlo být schváleno usnesení o poskytování odměn za výkon funkce neuvolněným zastupitelům.
Maximální výše odměny neuvolněného zastupitele se určí postupem podle § 73 odst. 2 zákona o obcích v závislosti na vykonávané funkci, počtu obyvatel obce a průměrné mzdě v národním hospodářství. Podle § 74 odst. 1 zákona o obcích může zastupitelstvo odměnu neuvolněného zastupitele, který je oprávněn k oddávání, s přihlédnutím k časové náročnosti a četnosti obřadů navýšit až o 2000 Kč nad maximální výši odměny, a odměnu neuvolněného zastupitele obce, který je pověřen řízením obecní policie, s přihlédnutím k časové náročnosti této činnosti navýšit rovněž až o 2000 Kč nad maximální výši odměny.
Zastupitelstvo ve svém usnesení musí stanovit částky odměn za výkon funkce pro neuvolněné zastupitele v celých korunách. Přípustné tedy nejsou textace usnesení ve smyslu „Zastupitelstvo obce stanovuje měsíční odměnu neuvolněným členům zastupitelstva obce ve výši poloviny maximální odměny podle přílohy zákona o obcích.“, „Zastupitelstvo obce stanovuje měsíční odměnu neuvolněného starosty ve výši minimální mzdy podle nařízení vlády č. 567/2006 Sb.“ nebo „Zastupitelstvo obce stanovuje měsíční odměnu neuvolněného místostarosty ve výši 50 % odměny náležící uvolněnému místostarostovi.“, ačkoliv se bohužel v praxi na obcích objevují.
Odstavec 3 komentovaného ustanovení umožňuje zastupitelstvu při stanovení odměn neuvolněných zastupitelů přitom přihlédnout k plnění individuálních úkolů, které jednotlivým neuvolněným členům zastupitelstva obce uložilo, a předem stanoveným způsobem k jejich účasti na jednání orgánů, jejichž jsou členy. Je tedy možné např. stanovit, že zastupitel vyhotovující zápis ze zasedání zastupitelstva obdrží v daném měsíci vyšší odměnu za výkon, nebo že zastupitel neobdrží odměnu za výkon funkce (případě obdrží pouze v poloviční výši) v měsíci, kdy se koná zasedání zastupitelstva, jehož se nezúčastní.
Jak plnění individuálních úkolů, tak účast na zasedání orgánů však lze při stanovení odměny zohlednit zásadně až v době po schválení předmětného usnesení. Není možné usnesením zastupitelstva stanovit, že zastupitelům bude odměna krácena za nesplnění úkolů nebo neúčast na zasedání orgánů v minulosti.
Pokud neuvolněný zastupitel vykonává více funkcí, lze mu poskytnout odměnu až do výše součtu odměn za tři různé funkce, mezi něž patří funkce člena rady obce, předsedy nebo člena výboru zastupitelstva obce, předsedy nebo člena komise rady obce anebo předsedy nebo člena zvláštního orgánu obce. Do součtu naopak nelze zahrnout maximální odměny neuvolněného starosty a místostarosty (které jsou konečné) a maximální odměnu řadového neuvolněného zastupitele (která se uplatní jen pro zastupitele, kteří nevykonávají žádnou jinou funkci).
Na základě § 5 písm. a) bodu 8. zákona o nemocenském pojištění a contrario nejsou odměny neuvolněných členů zastupitelstva předmětem odvodů pojistného do nemocenského pojištění, pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Vzhledem k tomu, že zákon očekává, že neuvolnění zastupitelé (pokud jsou v produktivním věku) budou vykonávat funkci v souběhu se zaměstnáním nebo jinou výdělečnou činností, nemá na jejich odměnu za výkon funkce vliv dočasná pracovní neschopnost, nařízená karanténa, těhotenství a mateřství, péče o dítě do 4 let věku ani ošetřování fyzické osoby nebo péče o dítě mladší 10 let podle zákona o nemocenském pojištění.
Odměna neuvolněného starosty
Vzhledem k tomu, že je starosta voleným představitelem obce se samostatnými pravomocemi (jde o orgán obce) a stojí v čele obecního úřadu, přiznává mu odstavec 4 komentovaného ustanovení nárok na určitou minimální výši odměny za výkon funkce i v případě, že funkci vykonává jako neuvolněný.
Konkrétně zastupitelstvo obce musí neuvolněnému starostovi schválit odměnu za výkon funkce alespoň ve výši 0,3násobku odměny, která by v téže obci náležela uvolněnému starostovi. Maximální hranici 0,6násobku lze považovat za redundantní, neboť vyplývá z § 73 odst. 2 ve spojení s přílohou zákona o obcích.
Pokud zastupitelstvo neurčí neuvolněnému starostovi žádnou odměnu, nebo určí odměnu nižší než je minimální zákonná hranice, náleží neuvolněnému starostovi ze zákona odměna za výkon funkce ve výši 0,3násobku odměny, která by v téže obci náležela uvolněnému starostovi. V případě, že dojde ke zjištění stanovení nesprávné (příliš nízké) odměny neuvolněnému starostovi až po určité době trvání nesprávné praxe, musí dojít k doplacení rozdílu až za tři roky zpětně.
Odměna uvolněného zastupitele, který je poslancem, senátorem nebo členem vlády
S účinností od 1. 1. 2020 bylo novelizačním zákonem č. 263/2019 Sb. do odstavce 1 komentovaného ustanovení vloženo pravidlo, podle nějž uvolněnému zastupiteli, který je zároveň poslance, senátorem nebo členem vlády, náleží pouze 0,4násobek odměny za výkon funkce uvolněného zastupitele.
Tuto změnu vycházející z poslaneckého návrhu zákona je nutné hodnotit jako nesystémovou a zakládající nedůvodnou nerovnost mezi uvolněnými zastupiteli jedné obce. Zároveň zakládá nelogický stav, kdy v hypotetickém případě poslanec, senátor nebo člen vlády vykonávající funkci uvolněného starosty nebo uvolněného místostarosty obdrží pouze 0,4násobek odměny za výkon funkce uvolněného zastupitele, avšak pokud bude vykonávat funkci neuvolněného starosty nebo místostarosty, může mu zastupitelstvo schválit odměnu za výkon funkce ve výši odpovídající přibližně 0,6násobku odměny uvolněného zastupitele.
Zároveň je nutné upozornit, že se omezení nevztahuje na jiné volené funkce, za něž náleží odměna ve výši několikanásobku průměrné mzdy, např. funkci poslance Evropského parlamentu nebo funkci uvolněného zastupitele kraje.
Výplata odměny
Podle odstavce 5 komentovaného ustanovení se odměna za výkon funkce poskytuje s měsíční frekvencí. Na základě § 79 zákona o obcích se splatnost a výplata odměny a vzdání se práva na odměnu řídí zákoníkem práce, přičemž pro tyto účely se obec považuje za zaměstnavatele a členové zastupitelstva obce se považují za zaměstnance (ačkoliv funkce zastupitele ve skutečnosti není vykonávána v pracovněprávním vztahu).
Podle § 141 odst. 1 zákoníku práce tak je odměna platná nejpozději v kalendářním měsíci následujícím po měsíci, ve kterém na ní zastupiteli vznikl nárok. Zároveň z § 4a odst. 4 zákoníku práce vyplývá, že vzdá-li se zastupitel práva na odměnu, nepřihlíží se k tomu. Pokud nemá o odměnu za výkon funkce zájem neuvolněný zastupitel, lze doporučit, aby zastupitelstvo takovému zastupiteli žádnou odměnu neschvalovalo. Uvolněným zastupitelům a neuvolněnému starostovi pak náleží odměna za zákona a obec nelze povinnosti jí vyplácet nikterak zprostit. Zastupitel nicméně může obdrženou odměnu (sníženou o povinné odvody na daně a veřejné pojistné) darovat zpět obci nebo na dobročinné účely.
Pokud zastupitel nevykonává funkci celý měsíc, poskytne se mu odměna ve výši jedné třicetiny měsíční odměny za každý kalendářní den, kdy funkci vykonával, a to bez ohledu na počet dnů předmětného kalendářního měsíce. Např. pokud výkon funkce zahájený v předchozích měsících skončí 27. února a 27. března, v obou případech dotyčný obdrží za poslední kalendářní měsíc ve funkci 27/30 své měsíční odměny.
V průběhu volebního období zastupitelstvo může měnit nejen personální obsazení, ale i okruh uvolněných funkcí, tj. jak určit novou funkci jako uvolněnou, tak existující určení funkce jako uvolněné zrušit. Proto odstavec 6 komentovaného ustanovení výslovně upravuje, že pokud člen zastupitelstva v jeden den přechází z jedné funkce do druhé, náleží mu za tento den pouze vyšší z odměn za obě funkce. Např. při odvolání uvolněného starosty a zvolení nového tak bude za den, kdy se konalo předmětné zasedání zastupitelstva, náležet oběma odměna uvolněného starosty bez ohledu na to, do jaké funkce je nově zvolen odvolaný starosta a v jaké funkci předtím působil nový starosta.