Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme. 

§ 66b

 

(1) Nevykonává-li obecní úřad obce s rozšířenou působností přenesenou působnost obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo její část, rozhodne Ministerstvo vnitra po projednání s věcně příslušným ministerstvem nebo jiným věcně příslušným ústředním správním úřadem, že tuto přenesenou působnost nebo její část bude vykonávat jiný obecní úřad obce s rozšířenou působností. Ministerstvo vnitra zároveň rozhodne o převodu příspěvku na výkon přenesené působnosti nebo jeho části. Při vydávání tohoto rozhodnutí se nepostupuje podle správního řádu.

(2) Rozhodnutí Ministerstva vnitra podle odstavce 1 se zveřejní na úřední desce3b) obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který nevykonával podle odstavce 1 přenesenou působnost nebo její část, a na úředních deskách obecních úřadů v jeho správním obvodu nejméně po dobu 15 dnů. Rozhodnutí podle odstavce 1 dále zveřejní obě dotčené obce na svých internetových stránkách. Rozhodnutí Ministerstva vnitra podle odstavce 1 se zveřejní v rejstříku převodů agend orgánů veřejné moci.58)

__________________________________

3b) § 26 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.

58) § 52d zákona č. 111/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Komentované ustanovení upravuje zajištění výkonu přenesené působnosti svěřeného obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností v případech, kdy jí místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností řádně nevykonává.

Situace, kterou komentované ustanovení řeší, je spíše teoretická, neboť obecní úřady obce s rozšířenou působností bývají pro výkon své působnosti dostatečně personálně a materiálně vybaveny. Ze systémového hlediska lze však existenci komentovaného ustanovení považovat za správnou.

Jeho smyslem je (stejně jako u obdobných ustanovení § 65 a 65a zákona o obcích věnovaných orgánům obcí I. typu a pověřeným obecním úřadům) zajištění řádného výkonu státní správy, která byla svěřena obecním úřadům obcí s rozšířenou působností, na celém území ČR. Ve světle toho je nutné chápat jako situaci, kdy obecní úřad obce s rozšířenou působností nevykonává jemu svěřenou přenesenou působnost nebo její část, nejen úplnou nečinnost obecního úřadu obce s rozšířenou působností, ale i stav, kdy činnost tohoto obecního úřadu v rámci kterékoliv z agend svěřených obecním úřadům obcí s rozšířenou působností vykazuje tak zásadní nedostatky, že se nejedná o řádný výkon příslušné pravomoci. Posouzení, zda došlo k naplnění hypotézy komentovaného ustanovení, provádí Ministerstvo vnitra, které je jako ústřední orgán státní správy plnící koordinační úlohu v oblasti organizace a výkonu veřejné správy oprávněno vydat rozhodnutí o převodu působnosti podle komentovaného ustanovení.

Komentované ustanovení se týká pouze situací, kdy obecním úřadem obce s rozšířenou působností není řádně vykonávána přenesená působnost svěřená obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností (nebo její část). Pokud obecní úřad řádně nevykonává některou z agend spadajících do základního rozsahu přenesené působnosti nebo svěřených pověřenému obecnímu úřadu, postupuje se podle § 65 zákona o obcích (toto ustanovení upravuje podobný postup, avšak s určitými odchylkami), respektive § 65a zákona o obcích.

Skutečnost, že obecní úřad obce s rozšířenou působností působnost řádně nevykonává, může Ministerstvo vnitra zjistit na základě podnětu krajského úřadu vycházejícího z jeho kontrolní činnosti, ze stížnosti jiných osob i od samotné obce s rozšířenou působností. Ta může dát podnět k vydání rozhodnutí podle komentovaného ustanovení, pokud se domnívá, že její obecní úřad není schopen působnost řádně vykonávat. Vzhledem k tomu, že výkon přenesené působnosti je povinností obce a jejích orgánů, nikoliv jejím právem, je však pouze na úvaze Ministerstva vnitra, zda rozhodnutí vydá, přičemž vodítkem mu může být i názor věcně příslušného ministerstva nebo jiného věcně příslušného ústředního správního úřadu, s nímž musí vydání rozhodnutí projednat (viz. níže). 

Rozhodnutí Ministerstva vnitra

Podle komentovaného ustanovení může Ministerstvo vnitra rozhodnout o převodu přenesené působnosti svěřené obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Stejně jako je tomu v případě rozhodnutí podle § 65 zákona o obcích lze předpokládat, že pokud vůbec někdy v praxi dojde k vydání rozhodnutí podle komentovaného ustanovení, bude se týkat konkrétní agendy či agend.

Narozdíl od právní úpravy § 65 zákona o obcích vyžaduje komentované ustanovení (patrně s ohledem na výrazně nižší frekvenci případů a jejich širší územní dopad), aby Ministerstvo vnitra před rozhodnutím záležitost projednalo s věcně příslušným ministerstvem nebo jiným věcně příslušným ústředním správním úřadem – např. v případě agendy vodoprávního úřadu s Ministerstvem zemědělství, v případě agendy územního plánování s Ministerstvem pro místní rozvoj. Vydání rozhodnutí však není vázáno na souhlas příslušného ústředního správního úřadu.

Ačkoliv to komentované ustanovení nestanoví výslovně, z logiky systematiky výkonu státní správy mohou být agendy přenesené působnosti být z obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který je řádně nevykonává, převedeny pouze na obecní úřad obce s rozšířenou působností ležící na území téhož kraje. Příslušnost obcí s rozšířenou působností do správních obvodů jednotlivých krajských úřadů vymezuje zákon o územně správním členění státu.

V rámci území kraje je na uvážení Ministerstva vnitra, na který jiný obecní úřad obce s rozšířenou působností výkon agend svým rozhodnutím přenese. Zohlednit by mělo především dopravní dostupnost a vytíženost úřadů v kraji.

Vedle převodu agend musí Ministerstvo vnitra rozhodnout též o převodu příspěvku na výkon přenesené působnosti mezi dotčenými obcemi. Pokud se rozhodnutím převádí celá přenesená působnost obecního úřadu obce s rozšířenou působností, převádí se jím též celý příspěvek určený na financování výkonu této působnosti. V případě převodu jednotlivých agend určí Ministerstvo vnitra, jak velká část příspěvku se převádí, na základě svého uvážení vycházejícího z odhadu časové náročnosti výkonu daných agend v rámci výkonu celého rozsahu přenesené působnosti svěřené obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.

Účinnost rozhodnutí Ministerstva vnitra může, avšak nemusí být časově omezena. Ministerstvo může své rozhodnutí kdykoliv zrušit.

Poslední věta odstavce 1 komentovaného ustanovení výslovně určuje, že Ministerstvo vnitra při vydávání rozhodnutí nepostupuje podle správního řádu. Z toho vyplývá, že proti rozhodnutí nelze podat rozklad, nelze proti němu podat žalobu ke správnímu soudu apod. To odpovídá skutečnosti, že se nejedná o rozhodování o subjektivních právech a povinnostech obce s pověřeným obecním úřadem jako právnické osoby, ale o interní rozhodování v rámci systematiky výkonu státní správy, kde je Ministerstvo vnitra nadřízeným ústředním správním orgánem.

Zveřejnění rozhodnutí

Podle odstavce 2 komentovaného ustanovení se rozhodnutí Ministerstva vnitra zveřejňuje trojím způsobem – nejméně po dobu 15 dnů na úřední desce obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který svoji působnost řádně nevykonával, a na úředních deskách všech obecních úřadů ve správním obvodu této obce s rozšířenou působností, dále na internetových stránkách obou dotčených obcí a v rejstříku převodů agend veřejné moci.

Povinnost zveřejnění rozhodnutí  na internetových stránkách dotčených obcí – tedy obce s rozšířenou působností, jejíž obecní úřad svoji působnost řádně nevykonával, a obce s rozšířenou působností, na jejíž obecní úřad se působnost převádí – je dána pouze v případě rozhodnutí Ministerstva vnitra podle komentovaného ustanovení a podle § 65a zákona o obcích, nikoliv v případě rozhodnutí krajského úřadu podle § 65 zákona o obcích.  Podle důvodové zprávy k návrhu novelizačního zákona č. 418/2023 Sb., který povinnost zveřejnění na internetových stránkách dotčených obcí zavedl, musí být takto rozhodnutí zveřejněno po celou dobu jeho platnosti.[1] Je na dotčené obci, kde na svých internetových stránkách rozhodnutí zveřejní, lze nicméně doporučit, aby bylo pro návštěvníka stránek snadno dohledatelné.

Poznámka pod čarou č. 3b odkazuje na § 26 správního řádu, který upravuje úřední desku. Zveřejnění rozhodnutí na úředních zajišťují všechny obce ve správním obvodu obce s rozšířenou působností bez zbytečného odkladu poté, co je jim doručeno. Komentované ustanovení neukládá povinnost zveřejnit rozhodnutí na úřední desce obce s rozšířenou působností, na jejíž obecní úřad se působnost převádí, ani na úřední desce Ministerstva vnitra, které rozhodnutí vydalo.

Poznámka pod čarou č. 58 odkazuje na § 52d zákona o základních registrech, který upravuje rejstřík převodů agend orgánů veřejné moci jakou součást základního registru agend, orgánů veřejné moci, soukromoprávních uživatelů údajů a některých práv a povinností (známého jako „registr práv a povinností“). Zveřejnění rozhodnutí v rejstříku zajišťuje Ministerstvo vnitra, které rozhodnutí vydalo.

[1] Sněmovní tisk č. 499 9. volebního období Poslanecké sněmovny PČR (od 2021), dostupný online: https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=230566


 

 

SMS ČR Vzdělávání
Vzdělávací kurzy
pro obce a školy
Na začátek stránky

Tyto webové stránky používají ke svému fungování soubory cookies.
Kliknutím na tlačítko "Povolit všechny cookies" nám umožníte použití cookies pro analytické a marketingové účely. Pokud chcete přijmout používání pouze nezbytně nutných cookies, klikněte na tlačítko "Odmítnout volitelné cookies". Kliknutím na odkaz "Podrobné nastavení" máte možnost si cookies nastavit podle sebe a případně vybrat souhlas k těm typům cookies, které nejsou nezbytné pro fungování webu.

Podrobné nastavení