SMS-služby provozují pro klienty svých pověřenců z řad škol bezplatnou právní poradnu, v níž působí odborníci s rozsáhlou teoretickou i praktickou zkušeností.
Právní poradna pro školy se věnuje všem typům právních problémů, se kterými se vedení škol při své činnosti setkává.
Oslovit ji můžete na adrese skolavpravu@sms-sluzby.cz.
Odpovědi na položené dotazy zpracováváme obvykle ve lhůtě 5 pracovních dnů.
Právní poradna pro školy je zajišťována ve spolupráci s AK Tycová a partneři.
Může ČŠI zpovídat děti ohledně jednání ředitelky školy? Konkrétně se jedná o situaci, kdy inspekce ze strany ČŠI ve škole byla na udání - mimo jiné na chování paní ředitelky, která údajně děti nenechá dojít na WC a napít se. Konkrétně na tyto dvě věci se mimo jiné inspektoři z ČŠI doptávali dětí přímo ve škole.
Česká školní inspekce dle § 174 odst. 2 písm. a) školského zákona získává a analyzuje informace o vzdělávání žáků. Je to zákonem daná pravomoc, kterou může ČŠI uplatnit pouze tím, že se zúčastní vyučovací hodiny, doptá se paní ředitelky či se doptá přímo žáků.
Dále dle § 9 písm. a) a b) kontrolního řádu je ČŠI v souvislosti s výkonem kontroly povinna zjistit stav věci v rozsahu nezbytném pro dosažení účelu kontroly. Dále je povinna šetřit práva a oprávněné zájmy školy, paní ředitelky i žáků.
V rámci zjišťování stavu věci se účast na vyučovací hodině jeví jako irelevantní, neboť v přítomnosti jakékoliv cizí osoby, natož pak školního inspektora se každý bude chovat jinak než obvykle.
Pokud se pracovník ČŠI bude ptát paní ředitelky, zda se stížnost zakládá na pravdě, získá pouze jednostranný pohled na danou záležitost. Dále pracovník ČŠI musí vzít na zřetel, že je zcela přirozené se spíše hájit, než prokazovat svoji vinu.
ČSI tedy v rámci objektivního zjištění stavu věci musí vyslechnout i žáky. Tyto rozhovory se žáky však musí být zaměřeny na získávání potřebných informací o způsobu a podmínkách jejich vzdělávání.
V případě podezření, ze ČŠI v rámci své kontrolní činnosti překročila svou pravomoc, může kontrolovaná osoba dle § 13 kontrolního řádu podat námitky. Námitky se podávají v písemné podobě ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení protokolu o kontrole, není-li v protokolu stanovena kratší lhůta.