SMS-služby provozují pro klienty svých pověřenců z řad škol bezplatnou právní poradnu, v níž působí odborníci s rozsáhlou teoretickou i praktickou zkušeností.
Právní poradna pro školy se věnuje všem typům právních problémů, se kterými se vedení škol při své činnosti setkává.
Oslovit ji můžete na adrese skolavpravu@sms-sluzby.cz.
Odpovědi na položené dotazy zpracováváme obvykle ve lhůtě 5 pracovních dnů.
Právní poradna pro školy je zajišťována ve spolupráci s AK Tycová a partneři.
Pro mateřskou školu zajišťuje stravu školní jídelna základní školy stejného zřizovatele. Na základě smlouvy o závodním stravování jsou náklady obsaženy v kalkulaci ceny jídla. Dnes jsme obdržela od ředitele základní školy datovou zprávu Oznámení o změně ceny oběda pro zaměstnance mateřské školy, ve které uvádí, že oběd za sníženou úhradu byl poskytován v rozporu s vyhláškou č. 296/2022 Sb., a zároveň oznamuje, že od 1. 4. 2025 bude zaměstnancům účtován oběd za cenu 90,- Kč (z původních 65,- Kč). Na smlouvu o závodním stravování se neodkazuje.
Základní škola přitom do svého provozního rozpočtu dostává od zřizovatele příspěvek ve výši 100 000,- Kč na věcné náklady obědů pro zaměstnance mateřské školy. Do této doby byla stejná cena oběda pro zaměstnance mateřské i základní školy.
Prosím o informaci, zda je navýšení ceny oběda jedinou možnou variantou, zda je možné zůstat u ceny 65,- kč (stejnou cenu mají mít i nadále zaměstnanci základní školy) a zároveň zda je možné chtít tuto změnu v tak krátké časové lhůtě. Zaměstnanci mateřské školy odmítají za tuto zvýšenou cenu obědy odebírat.
Mateřská škola hradí na základě smlouvy ze svého rozpočtu energie školní jídelně, která sídlí v jedné budově (prostory jsou oddělené).
Co se týče oznámení o změně ceny oběda pro zaměstnance, je zde nesprávně uvedena právní kvalifikace.
Vyhláška č. 296/2022 Sb. o nákladech na stravování a jejich úhradě v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích (dále jen „Vyhláška“) sice dle § 1 upravuje náklady na stravování a jejich úhradu v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích, nicméně v § 2 písm. c) je uvedeno, že Vyhláška se vztahuje na příspěvkové organizace zřízené organizační složkou státu nebo příspěvkové organizace, k níž plní organizační složka státu funkci zřizovatele.
Jak základní, tak i mateřská škola jsou příspěvkovými organizacemi, které byly v souladu s § 23 zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů zřízeny územně samosprávným celkem (obcí). Vyhláška se tedy na mateřskou a základní školu, jejichž zřizovatelem je obec, nevztahuje.
Aby se na některou ze škol mohla vztahovat Vyhláška, musela by být zřízena či by k ní musel některý ze subjektů uvedený v § 3 odst. 1 zákona č. 219/2000 Sb. o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích plnit funkci zřizovatele.
„Organizačními složkami státu (dále jen "organizační složka") jsou ministerstva a jiné správní úřady státu, Ústavní soud, soudy, státní zastupitelství, Nejvyšší kontrolní úřad, Kancelář prezidenta republiky, Úřad vlády České republiky, Kancelář Veřejného ochránce práv, Akademie věd České republiky, Grantová agentura České republiky a jiná zařízení, o kterých to stanoví zvláštní právní předpis anebo tento zákon (§ 51); obdobné postavení jako organizační složka státu má Kancelář Poslanecké sněmovny a Kancelář Senátu.“
S ohledem na skutečnost, že obě školy jsou právnickými osobami s vlastní právní subjektivitou, musí se řídit svými závazky.
Dle § 33b odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů může příspěvková organizace zajistit stravování prostřednictvím jiné právnické osoby. Dále dle odst. 3 může příspěvková organizace na vlastním stravovacím zařízení poskytovat stravování pro zaměstnance jiné právnické osoby na základě smlouvy o stravování, ke které se zavázala. Dle odst. 6 náklady na stravování a jejich úhradu stanoví Ministerstvo financí vyhláškou, kterou je vyhláška č. 84/2005 Sb. o nákladech na stravování a jejich úhradě v příspěvkových organizacích zřízených územními samosprávnými celky.
Výše uvedené lze shrnout tak, že:
- obě školy mohou mezi sebou uzavřít smlouvu o stravování,
- smlouva o stravování je závazná a vztahuje se na ni obecné ustanovení o smluvních závazcích,
- základní škola jako smluvní strana nemůže jednostranně smlouvu změnit či vypovědět,
- mateřská škola by mohla plnění ze smlouvy vymáhat i soudní cestou.