Možná jste před pár týdny nastoupili do funkce starostky či starosty a ve své e-mailové schránce jste hned objevili několik obchodních nabídek na výkon funkce pověřence pro váš úřad. Nebo vám vaši zaměstnanci řekli, že s tím současným nebyli v minulém volebním období spokojení. A vy přemýšlíte o změně. Jak ale poznat toho správného? A lze předem poznat dobrého a špatného pověřence?
Pověřence může dělat úplně každý
Požadavky na pověřence jsou formulovány velmi vágně, konkrétně v čl. 37 obecného nařízení o ochraně osobních údajů (ON, GDPR). Ten uvádí pro výkon funkce pověřence kritérium odborných znalostí a profesní kvality, konkrétně pak z oblasti práva, IT a praxi v oblasti ochrany osobních údajů. Hloubka či oblast znalostí nebo délka praxe ovšem stanovena není. Není určen ani požadavek na vzdělání či obor vzdělání.
Pověřenec by měl rozumět činnosti správce
Základním předpokladem dobrého pověřence je, aby rozuměl agendám, které správce vykonává a v nichž se zpracovávají osobní údaje. Sám by měl aktivně organizaci správce poznat, zajímat se o její činnost a o obsah jednotlivých agend a v daném oboru se také vzdělávat. Součástí práce pověřence je totiž vyhodnocovat zavedená opatření na ochranu osobních údajů, a to bez podrobné znalosti chodu organizace a porozumění její činnosti jednoduše nejde.
Lenka Matějová s Michalem Hindou vedou pověřence pro ochranu osobních údajů SMS-služby.
Pověřenec není certifikované povolání
Tvrzení, že pověřenec musí mít certifikát, patří k nejčastějším omylům v oblasti ochrany osobních údajů. GDPR nestanovuje nutnost certifikace a jak už bylo uvedeno dříve, není stanovena ani žádná jiná specifická forma ověření znalostí nebo prokázání profesních kvalit. Certifikát z člověka dobrého pověřence neudělá.
Ochrana osobních údajů - podrobnosti o službě
Oficiální kritéria pro hodnocení pověřence neexistují
Jak tedy poznat dobrého pověřence? Z našich zkušeností to lze určit podle několika kritérií. Patří k nim dosavadní praxe a její délka, „zázemí“ pověřence, zda je činnost pověřence hlavním oborem dané osoby, způsob a četnost kontaktu s obcí, rozsah „pomoci“, kterou pověřenec obci nabízí, a kladné reference. O kvalitě pak nic neříká ani cena pověřeneckých služeb, ani už zmíněný certifikát.
A co míníme „zázemím“ pověřence a rozsahem pomoci?
Zázemím máme na mysli zejména to, zda pověřenec pracuje sám nebo za ním stojí organizace či další kolegové. Výhodou zázemí organizace je, že v ní lze sdílet zkušenosti a uplatňuje se i pravidlo „více hlav více ví“. Pod rozsahem pomoci míníme především to, zda se pověřenec orientuje i v jiných oblastech práva, v nichž dokáže pomoci, typicky v oblasti zákona o svobodném přístupu k informacím, komunálního nebo školského práva.
Nebojte se zeptat, jak pověřenec pracuje
Pokud budete vybírat nového pověřence, zeptejte se ho na jeho dosavadní práci a poptejte se u ostatních jeho klientů. Nechte ho předvést, jak pracuje. Jedině tak můžete poznat dobrého pověřence.
Článek vyšel v listopadovém čísle SMSKY, zpravodaje SMS ČR.
Mgr. Ing. Lenka Matějová, Ph.D.
koordinátorka služeb pověřenců pro ochranu osobních údajů
tel: +420 724 595 111
e-mail: lenka.matejova@sms-sluzby.cz